Possible Directions for Improving Consumer Dispute Resolution Mechanisms

Authors

  • Shushanik Ghukasyan Yerevan State University

DOI:

https://doi.org/10.46991/BYSU:C/2022.13.2.047

Keywords:

consumer, consumer disputes, special claim proceedings, simplified procedures, compensation for damage, effective dispute resolution

Abstract

The article presents the main mechanisms for consumer dispute resolution, highlights the features of considering consumer disputes by courts and ombudsmen, as well as the features of considering such disputes within the framework of alternative dispute resolution mechanisms. The problems arising as a result of the consideration of consumer disputes in the framework of ordinary litigation, the main reasons for filing a small number of claims in courts by consumers were presented, the need to consider such disputes in a special judicial procedure, as well as the need to provide special rules for the consideration of such disputes in the event of their separation in special litigation were justified.

Author Biography

Shushanik Ghukasyan, Yerevan State University

Yerevan State University Chair of Civil Law, Candidate of Law, Assistant

References

J.F.Kennedy Special message to Congress on protecting consumer interest, 1962թ., էջ 2, hասանելի է` https://www.jfklibrary.org/asset-viewer/archives/JFKPOF/037/JFKPOF-037-028 հղումով, 29.03.2022 թվականի դրությամբ

Council Resolution of 14 April 1975 on a preliminary programme of the European Economic Community for a consumer protection and information policy, Official Journal C 092, 25/04/1975 P. 0001 – 0001

The United Nations guidelines for consumer protection, New York and Geneva, 2016, էջ 3, հասանելի է https://unctad.org/system/files/official-document/ditccplpmisc2016d1_en.pdf հղումով, 29.03.2022 թվականի դրությամբ

Resolution adopted by the General Assembly, A/RES/70/186, 2015

Recommendation of the Council on Consumer Dispute Resolution and Redress, OECD, 2007, էջ 9, 2-3-րդ կետեր

United Nations Conference on Trade and Development, Dispute Resolution and Redress, Note by the UNCTAD secretariat, TD/B/C.I/CPLP/11, 2018, էջ 6, 16-17-րդ կետեր

Recommendation of the Council on Consumer Dispute Resolution and Redress, OECD, 2007, էջ 10, 7-րդ կետ

OECD workshop on Consumer Dispute Resolution and Redress in the Global Marketplace, Background Report, 2005

United Nations Conference on Trade and Development, Dispute Resolution and Redress, Note by the UNCTAD secretariat, TD/B/C.I/CPLP/11, 2018

Մարդու իրավունքների եվրոպական կոնվենցիայի բառարան, Երևան, 2017, էջ 18, հասանելի է` https://rm.coe.int/16806fe42e%20: հղումով, 01.06.2022թ. դրությամբ

թիվ ԵԴ/13498/02/22, ԵԴ/33037/02/21, ԵԱՔԴ/0948/02/08 քաղաքացիական գործերի նյութերը

թիվ ԵԴ/50058/02/21 քաղաքացիական գործի նյութերը

Երևանի Կենտրոն և Նորք-Մարաշ համայնքների ընդհանուր

իրավասության դատարանի կողմից քննված ԵԿԴ/1658/02/08 քաղաքացիական գործի նյութերը

ՀՀ սահմանադրական դատարանի 2012 թվականի հոկտեմբերի 16-ի ՍԴՈ-1052 որոշումը: ՀՀՊՏ 2012.10.24/52(926) Հոդ.1128

Ս.Մեղրյան, «Պարզեցված ընթացակարգերը Հայաստանի Հանրապետության քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքում», գիտագործնական մեկնաբանություն, Երևան, ԵՊՀ հրատ., 2020

Ս.Մեղրյան «Հեռակա դատաքննության ինստիտուտը ՀՀ քաղաքացիական դատավարության օրենսգրքի նախագծում, Բանբեր Երևանի համալսարանի. Իրավագիտություն, N 1 (22), Երևան, 2017

ս Ս. Մեղրյան, «Հայաստանի Հանրապետության քաղաքացիական դատավարության նոր օրենսգրքի նախագիծը. ընդունման անհրաժեշտությունը և առաջարկվող լուծումները», ԵՊՀ իրավագիտության ֆակուլտետի պրոֆեսորադասախոսական կազմի գիտաժողովի նյութերի ժողովածու, 1 (1), Երևան, 2018

Ankerl v. Switzerland, Գանգատ N 17748/91, 23 հոկտեմբեր 1996 թվականի Մարդու իրավունքների եվրոպական դատարանի վճիռ, կետ 38

Published

2022-12-22

How to Cite

Ghukasyan, S. (2022). Possible Directions for Improving Consumer Dispute Resolution Mechanisms. Bulletin of Yerevan University C: Jurisprudence, 13(2 (37), 47–57. https://doi.org/10.46991/BYSU:C/2022.13.2.047

Issue

Section

Civil Law