The problem of differentiating ideology and politics in the context of the relationship between the motherland and the state.

Authors

  • Movses Demirtshyan Yerevan State Universityan

DOI:

https://doi.org/10.46991/BYSU:E/2021.12.3.028

Keywords:

homeland, state , border , transgression , transcendence , ideology , patriotism

Abstract

Due to the historical fate of the Armenian people, issues related to the relationship between the borders of the homeland and the state have received great theoretical and practical resonance in the context of modern geopolitical transformations. The problem is that the historical homeland and the political homeland (state) of the Armenian people do not coincide either territorially or in terms of content. At the same time, the moral and aesthetic absolutization of the historical homeland has created an ideal, which embodies the past, in comparison with which the political homeland with its troublesome everyday life, endless problems and new challenges loses its attractiveness and value for many. In this regard, in order to understand the essence of the problem and to outline possible solutions, the concepts of transgression and transcendence acquire a new meaning and significance. Transgression, in our case, does not characterize the expansion of one's own cultural boundaries, but the direction of the search for a more «stable» being (life) beyond its borders in other socio-cultural and civilized spaces. The second concept - transcendence, expresses a mythical, eternally relevant and primary representation of the historical homeland, which sometimes obscures the relevance of the life problems facing the state and the need to solve them.

Author Biography

Movses Demirtshyan, Yerevan State Universityan

PhD, Associate Professor, Chair of History, Theory of Philosophy and Logic, 

References

Գարեգին Նժդեհ, Որդիների պայքարը հայրերի դեմ. Եր., 2015, էջ 63:

Гегель Г. В. Ф. Энциклопедия философских наук. Т. 1. Наука логики. М., "Мысль", 1974, с. 229

Артановский С. Н. Понятие Родины: современные модификации // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета культуры и искусств. 2012. № 3. էջ 6-10:

Трубецкой Е. Н. Избранные произведения. Ростов-на-Дону: Феникс, 1998. 512 с.

Գայանե Մախմուրյան, Պատմական և քաղաքական հայրենիքի սահմանները // «Հայաստանի հանրապետություն» օրաթերթ, 01.07.2021. (https://hhpress.am/hanrapetutyun/2021/2070/?fbclid=IwAR0pAWoiHOH-aErASYEPsGqCQbQ7WfNYVcoentkT8F2rICCc14fsM5cgoSw )

Էդվարդ Հարությունյան, Ազգային ինքնություն և կյանքի մշակույթ. Եր., ԵՊՀ, 2004, էջ 25:

Տե´ս Сандомирская И. Родина в советских и постсоветских дискурсивных практиках // ИНТЕРакция. ИНТЕРвью. ИНТЕРпретация. 2004. № 2-3, էջ 16-26:

Գայանե Մախմուրյան, Պատմական և քաղաքական հայրենիքի սահմանները // «Հայաստանի հանրապետություն» օրաթերթ, 01.07.2021. (https://hhpress.am/hanrapetutyun/2021/2070/?fbclid=IwAR0pAWoiHOH-aErASYEPsGqCQbQ7WfNYVcoentkT8F2rICCc14fsM5cgoSw )

Արցախի Հանրապետության սահմանադրություն. Հոդված 175. Արցախի Հանրապետության իրավազորության սահմանները ( http://www.nankr.am/hy/1838 )

Бунтман Н. В. Нарушение границ: возможное и невозможное // Жорж Батай, Литература и зло. М., МГУ, 1994. էջ 5-14։

Էդվարդ Հարությունյան, Պետությունը էկզիստենցիալ ճակատագրի խրամատներում // Բանբեր Երևանի Համալսարանի․Փիլիսոփայություն, Հոգեբանություն․N1, 2021, էջ -18։

Published

2021-11-23

How to Cite

Demirtshyan, M. (2021). The problem of differentiating ideology and politics in the context of the relationship between the motherland and the state. Bulletin of Yerevan University E: Philosophy, Psychology, 12(3 (36), 28–38. https://doi.org/10.46991/BYSU:E/2021.12.3.028

Issue

Section

PHILOSOPHY