The problem of tolerance as a Sociocultural Norm in the Conditions of Anomie

Authors

  • Tatevik Pirumyan YSMU

DOI:

https://doi.org/10.46991/BYSU:E/2022.13.2.029

Keywords:

tolerance, sociocultural norm, anomie, uncertainly, social system, globalization, freedom

Abstract

In modern societies, radical transformations of the social system often lead to economic, political, social, cultural and other destructive phenomena, a circumstance that makes inevitable the socio-philosophical analysis of the problem of the relationship between tolerance and anomie. The socio-philosophical analysis of tolerance as a socio-cultural norm in the conditions of anomie has not only theoretical but also practical significance. In the conditions of globalization, modern societies adopt qualitatively new characteristics - chaotic behavior, indeterminacy, unpredictability, which become the main reasons of fragmentation of social systems. As a result, a new type of social system emerges, which is well known as "anomie". Anomie (French: anomie - illegal, without norm,) is a condition of social systems, characterized by disorganization, indeterminacy, indecisiveness of the social institution and defined by an uprooting of any moral values, norms and standard for individuals to follow. The term, commonly understood to mean normless, is believed to have been popularized by the French sociologist and philosopher Emile Durkheim in his famous book Suicide in 1893.

Author Biography

Tatevik Pirumyan, YSMU

PhD, lecturer of the Chair of Social Sciences, YSMU

References

Սողոմոնյան Գ. Ա., Ժամանակակից մարդաբանական ճգնաժամի դրսևորման առանձնահատկություները, «Բանբեր Երևանի Համալսարանի», «Փիլիսոփյություն, Հոգեբանություն», Եր., 2016, № 1 (19), էջ 19:

Wallerstein I., Globalization or the Age of Transition?, International Sociology, Vol 15, № 2, SAGE (London, Thousand Oaks, CA and New Delhi), 2000, էջ 251:

Дюркгейм Э., О разделении общественного труда, М․, Канон,1996, էջ 432։

Հարությյունյան Է. Ա., Անցումային հասարակությունը որպես տրանսֆորմացիոն գործունեության համակարգ, Եր., ԵՊՀ, 2000, էջ 7:

Дюркгейм Э., Самоубийство// Социологический Этюд, М., Мысль, 1994, էջ 128-148:

Robert K. Merton, Social structure and Anomie// American Sociological Review, Vol 3, № 5,1938, էջ 672-682:

Кара-Мурза С. Г., Аномия в России: причины и проявления, М., Научный эксперт, 2013, էջ 4:

Мертон Р.К., Социальная структура и аномия// Социальная теория и социальная структура, М., изд. АСТ Москва “Хранитель”, 2006, էջ 243-254:

Бодрийяр Ж., Общество потребления. Его мифы и структуры, М., Республика, Культурная революция, 2006, էջ 222:

Դեմիրճյան Մ.Հ., Ազգային ինքնությունը արժեհամակարգի փոխակերպման ժամանակակից պայմաններում, «Բանբեր Երևանի Համալսարանի», «Փիլիսոփյություն, Հոգեբանություն», 140.4, Եր., 2013, էջ 35:

Левинас Э., Избранное. Тотальность и бесконечное, М., СПБ., Университетская книга, 2000, с. 75.

Камю А., Миф о Сизифе. Эссе об абсурде// в книге Сумерки богов, М., Политиздат, 1990, էջ 262-264:

Бауман З., Текучая современность, СПБ., изд. Питер, 2008, էջ 29:

Фромм Э., Бегство от свободы. Человек для себя, Мн., ООО «Попурри», 1998, էջ 128-129:

Фромм Э., Иметь или быть? М., АСТ, Астрель, 2011, էջ 189:

Մկրտիչյան Ա. Ե., К вопросу о факторах социального порядка (Սոցիալական կարգի գործոնների շուրջ), «Բանբեր Երևանի համալսարանի», 2 (125), Եր., 2008, էջ 66:

Published

2022-07-08

How to Cite

Pirumyan Տ. (2022). The problem of tolerance as a Sociocultural Norm in the Conditions of Anomie. Bulletin of Yerevan University E: Philosophy, Psychology, 13(2 (38), 29–39. https://doi.org/10.46991/BYSU:E/2022.13.2.029

Issue

Section

PHILOSOPHY