ON THE FEATURES OF TEACHING THE ACCUSATIVE CASE OF NOUNS IN TURKIC LANGUAGES (TURKISH, OTTOMAN TURKISH, AZERBAIJANIAN, KAZAKH, TURKMEN) TO ARMENIAN STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.46991/jos.2024.25.1.050Keywords:
Teaching, Armenian Students, Turkish, Azerbaijani, Accusative CaseAbstract
In the article, a) based on a comparative analysis of the realities of Armenian and Turkish languages and elucidating a specific 'correlation', b) avoiding traditional disputes and discussions regarding the arguments of theories on five, six, or seven cases in Armenian language morphology, c) with the aim of conveying to students the peculiarities of the noun case system in Turkic languages (Turkish, Azerbaijani, Kazakh, Turkmen) and the transmission of succinctly formulated knowledge (naturally, including skills in spoken language and translation) through the most accessible method, the following formula is proposed: "The direct object in the accusative case is used when the corresponding - comparable form in Armenian language contains morphemes (article) of the definiteness category."
References
Աղայան Է․, Ժամանակակից հայերենի հոլովումը և խոնարհումը, Երևան, 1967
Ասատրյան Մ․, Հին և նոր բանավեճեր ժամանակակից հայերենի հոլովական համակարգի շուրջը, Բանբեր Երևանի համալսարանի, 1969, 2
Ավետիսյան Յու․, Սարգսյան Ա․, Ներսիսյան Ն․, Թելյան Լ․, Տեր-Մինասյան Ա,․ Գևորգյան Շ․, Սարգսյան Լ․, Ադիլխանյան Ա․, Հայոց լեզվի և խոսքի մշակույթ, Երևան, 2019
Զաքարյան Շ., Բայական անցողականության և անանցողականության կարգերը ժամանակակից թուրքերենում, Լրաբեր հասարակական գիտությունների, հ. 2-3, ՀՀ ԳԱԱ Գիտության հրատ., Երևան, 2012, էջ 315-323
Մովսիսյան Լ․, Ադրբեջաներենի դասագիրք, Երևան, 2012
Պետրոսյան Հ., Գալստյան Ս., Ղարագյուլյան Թ., Լեզվաբանական բառարան, Երևան, 1975
Սաֆարյան Ա., Գալշոյան Ս., «Հայ ուսանողներին թուրքերենի դասավանդման որոշ առանձնահատկությունների մասին», Արևելագիտության հարցեր, N13, Երևան, 2014, էջ 416-435
Սաֆարյան Ալ., Սողոմոնյան Ա., Լոքմագյոզյան Տ., Թուրքերենի դասագիրք, Գիրք Ա, յոթերորդ լրամշակված հրատարակություն,Երևան, 2021
Սաֆարյան. Ալ., Մելքոնյան Ռ., Հայ ուսանողներին թուրքերենի հայցական հոլովի ուսուցման առանձնահատկությունների մասին, Проблемы романо-германской филологии: Теория и методика преподавания иностранных языков, Ереван, 2006, стр. 72-73
Адилбаев Ж., Сафарян А., Погосян Н., Незабываемые страницы истории изучения и популяризации творческого наследия великого узбекского поэта и гуманиста Алишера Навои в Армении и в Казахстане , Творческое наследие Алишера Навои и современность. Сборник докладов международной научной конференции, Москва, 2018, с. 8-11,
Айляров М., Учебник турецкого языка (под редакцией академика В. А. Гордлевского), М. 1954
Исмайлова Л., Насилов Д., Азербайджанский язык для стран СНГ, Москва, 2009
Кононов А., Граматика современного турецкого литературного языка, изд. Академии Наук СССР, Москва-Ленинград, 1956, стр. 78-97
Сафарян А., Из истории армяно-казахских культурных связей, «Простор» (литературно-художественный журнал, Казахстан), No 2, 2020, с. 162-173.
Сафарян А., Əдiлбаев Ж., ТМД елдерiнiң түркiтану орталықтары ынтымақтастығының келешегi туралы, Түркi әлемi және халықаралық байланыстар: тарих, тұлға, келешек, 26-27 мамыр 2017 жыл, б. 259-262,
Сафарян А., Адилбаев Ж., Об армяно-казахских культурных связях и научном сотрудничестве между Арменией и Казахстаном, Вестник Евразийского национального университета имени Л. Н. Гумилева (Научный журнал), No 1, 2016, с. 113-118,
Севортян Э., Прямое дополнение в турецком языке, Вестник Московского университета, No 12, 1948, стр 41-65։
Симонян А., Сафарян А, О научно-образовательном сотрудничестве между Арменией и Казахстаном: реалии и перспективы, Հայագիտության հարցեր, թիվ 3, Երևան 2020, էջ 3-11
Симонян А., Сафарян А., Об армяно-туркменских культурных связях и научно-образовательном сотрудничестве между Арменией и Туркменистаном, Հայագիտության հարցեր, թիվ 1, Երևան, 2019, էջ 226-235
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alexander Safaryan, Ashot Soghomonyan, Siranuysh Galshoyan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors will be entitled in ownership of the copyright for their publications.
Permitted third party reuse is defined by the following user license:
Creative Commons Attribution-Non-Commercial (CC BY-NC). CC BY-NC allows users to
copy and distribute the article, provided this is not done for commercial purposes. The users may
adapt – remix, transform, and build upon the material giving appropriate credit, providing a link
to the license. The full details of the license are available
at https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/.
Under this license, authors retain ownership of the copyright for their publications, but
grant Journal of Օriental Studies and Yerevan State University
Publishing house a non-exclusive license to publish the work in paper and electronic form and
allow anyone to reuse, distribute and reproduce the content as long as the original work is
properly cited. Appropriate attribution can be provided by simply citing the original work. No
permission is required from the authors or the publishers.