ON THE FEATURES OF TEACHING THE ACCUSATIVE CASE OF NOUNS IN TURKIC LANGUAGES (TURKISH, OTTOMAN TURKISH, AZERBAIJANIAN, KAZAKH, TURKMEN) TO ARMENIAN STUDENTS

Authors

  • Alexander Safaryan Yerevan State University
  • Ashot Soghomonyan Yerevan State University
  • Siranuysh Galshoyan Yerevan State University

DOI:

https://doi.org/10.46991/jos.2024.25.1.050

Keywords:

Teaching, Armenian Students, Turkish, Azerbaijani, Accusative Case

Abstract

In the article, a) based on a comparative analysis of the realities of Armenian and Turkish languages and elucidating a specific 'correlation', b) avoiding traditional disputes and discussions regarding the arguments of theories on five, six, or seven cases in Armenian language morphology, c) with the aim of conveying to students the peculiarities of the noun case system in Turkic languages (Turkish, Azerbaijani, Kazakh, Turkmen) and the transmission of succinctly formulated knowledge (naturally, including skills in spoken language and translation) through the most accessible method, the following formula is proposed: "The direct object in the accusative case is used when the corresponding - comparable form in Armenian language contains morphemes (article) of the definiteness category."

References

Աղայան Է․, Ժամանակակից հայերենի հոլովումը և խոնարհումը, Երևան, 1967

Ասատրյան Մ․, Հին և նոր բանավեճեր ժամանակակից հայերենի հոլովական համակարգի շուրջը, Բանբեր Երևանի համալսարանի, 1969, 2

Ավետիսյան Յու․, Սարգսյան Ա․, Ներսիսյան Ն․, Թելյան Լ․, Տեր-Մինասյան Ա,․ Գևորգյան Շ․, Սարգսյան Լ․, Ադիլխանյան Ա․, Հայոց լեզվի և խոսքի մշակույթ, Երևան, 2019

Զաքարյան Շ., Բայական անցողականության և անանցողականության կարգերը ժամանակակից թուրքերենում, Լրաբեր հասարակական գիտությունների, հ. 2-3, ՀՀ ԳԱԱ Գիտության հրատ., Երևան, 2012, էջ 315-323

Մովսիսյան Լ․, Ադրբեջաներենի դասագիրք, Երևան, 2012

Պետրոսյան Հ., Գալստյան Ս., Ղարագյուլյան Թ., Լեզվաբանական բառարան, Երևան, 1975

Սաֆարյան Ա., Գալշոյան Ս., «Հայ ուսանողներին թուրքերենի դասավանդման որոշ առանձնահատկությունների մասին», Արևելագիտության հարցեր, N13, Երևան, 2014, էջ 416-435

Սաֆարյան Ալ., Սողոմոնյան Ա., Լոքմագյոզյան Տ., Թուրքերենի դասագիրք, Գիրք Ա, յոթերորդ լրամշակված հրատարակություն,Երևան, 2021

Սաֆարյան. Ալ., Մելքոնյան Ռ., Հայ ուսանողներին թուրքերենի հայցական հոլովի ուսուցման առանձնահատկությունների մասին, Проблемы романо-германской филологии: Теория и методика преподавания иностранных языков, Ереван, 2006, стр. 72-73

Адилбаев Ж., Сафарян А., Погосян Н., Незабываемые страницы истории изучения и популяризации творческого наследия великого узбекского поэта и гуманиста Алишера Навои в Армении и в Казахстане , Творческое наследие Алишера Навои и современность. Сборник докладов международной научной конференции, Москва, 2018, с. 8-11,

Айляров М., Учебник турецкого языка (под редакцией академика В. А. Гордлевского), М. 1954

Исмайлова Л., Насилов Д., Азербайджанский язык для стран СНГ, Москва, 2009

Кононов А., Граматика современного турецкого литературного языка, изд. Академии Наук СССР, Москва-Ленинград, 1956, стр. 78-97

Сафарян А., Из истории армяно-казахских культурных связей, «Простор» (литературно-художественный журнал, Казахстан), No 2, 2020, с. 162-173.

Сафарян А., Əдiлбаев Ж., ТМД елдерiнiң түркiтану орталықтары ынтымақтастығының келешегi туралы, Түркi әлемi және халықаралық байланыстар: тарих, тұлға, келешек, 26-27 мамыр 2017 жыл, б. 259-262,

Сафарян А., Адилбаев Ж., Об армяно-казахских культурных связях и научном сотрудничестве между Арменией и Казахстаном, Вестник Евразийского национального университета имени Л. Н. Гумилева (Научный журнал), No 1, 2016, с. 113-118,

Севортян Э., Прямое дополнение в турецком языке, Вестник Московского университета, No 12, 1948, стр 41-65։

Симонян А., Сафарян А, О научно-образовательном сотрудничестве между Арменией и Казахстаном: реалии и перспективы, Հայագիտության հարցեր, թիվ 3, Երևան 2020, էջ 3-11

Симонян А., Сафарян А., Об армяно-туркменских культурных связях и научно-образовательном сотрудничестве между Арменией и Туркменистаном, Հայագիտության հարցեր, թիվ 1, Երևան, 2019, էջ 226-235

Published

2024-11-01

How to Cite

Safaryan, A., Soghomonyan, A., & Galshoyan, S. (2024). ON THE FEATURES OF TEACHING THE ACCUSATIVE CASE OF NOUNS IN TURKIC LANGUAGES (TURKISH, OTTOMAN TURKISH, AZERBAIJANIAN, KAZAKH, TURKMEN) TO ARMENIAN STUDENTS. Journal of Oriental Studies, 25(1), 50–64. https://doi.org/10.46991/jos.2024.25.1.050

Most read articles by the same author(s)