ԻՍԼԱՄԻ ՀԻՆԳ ՀԻՄՆԱՍՅՈՒՆԵՐԸ ԱՀԼ-Է ՀԱՂՂԻ ԿՐՈՆԱԿԱՆ ՀԱՄԱԿԱՐԳՈՒՄ

Authors

  • Արփինե Առուշանյան Երևանի պետական համալսարան

DOI:

https://doi.org/10.46991/jos.2023.24.2.255

Keywords:

ահլ-է հաղղ, իսլամի հինգ հիմնասյուներ, շահադա, աղոթք, նվիրատվություն, պահք, ուխտագնացություն

Abstract

Իսլամի հինգ հիմնասյուները՝ շահադան, աղոթքը, նվիրատվությունը, պահքը և ուխտագնացությունը պարտադիր են բոլոր մուսուլմանների՝ և՛ սուննիների, և՛ շիաների համար, սակայն ծայրահեղ շիայական ուղղությունները դրանց հաճախ չեն հետևում, փոփոխությունների են ենթարկում, կամ փոխարինում որևէ այլ, տեղային բնույթ կրող նմանատիպ երևույթներով։ Օրինակ, գլխավորապես Իրանի արևմտյան շրջաններում, մասամբ նաև Իրաքում բնակվող ահլ-է հաղղերի սուրբ գրքում՝ Սարանջամում, անդրադառնալով կրոնի հիմնասյուներին, նշվում են ոչ թե վերոնշյալ հինգը, այլ միայն այս կրոնական խմբի կողմից հիմնասյուն համարվող չորսը՝ մաքրությունը, բարեպաշտությունը, անգոյությունը և պատրաստակամությունը։ Շահադան առհասարակ բացակայում է, աղոթքը փոխարինվում է ջամով, նվիրատվությունը՝ ծիսական զոհաբերությամբ ու հյուրասիրություններով, երկարատև պահքը՝ տարեկան մեկ կամ երկու անգամյա եռօրյա պահքով, իսկ ուխտագնացությունը Մեքքա կամ Մեդինա՝ ահլ-է հաղղերի սրբավայրեր այցելությամբ։

Այստեղ հանգամանալից կանդրադառնանք ահլ-է հաղղերի շրջանում իսլամի հինգ հիմնասյուների պահպանման խնդիրներին, կփորձենք պարզել դրանք այլ տարբերակներով փոխարինելու պատճառները։

References

Жуковский В., Секта “Людей истины” – Аhлi hakk – въ Персiи, Записки Восточного отдела Императорского Русского археологического общества, Т. II, Вып .I., 1888.

Янечек Е., Вероучение Ахл-е хакк («Люди Истины») в контексте курдского этноса, Магистерская диссертация, Санкт-Петербург, 2017.

Bruinessen M. V., When Haji Bektash still bore the name of Sultan Sahak, Notes on the Ahl-I Haqq of the Guran district, Bektachiyya: études sur l’ordre mystique des Bektachis et les groupes relevant de Hadji Bektach, Istanbul: Éditions Isis, 1995, pp. 117-38․

Bruinessen M. V., Veneration of Satan Among The Ahl-e Haqq of The Guran Region, Fritillaria Kurdica. Bulletin օf Kurdish Studies, 2014, vol. 3-4, pp. 6-41.

Hosseini B., Yārsān of Iran, Socio-Political Changes and Migration, Oxford, UK, Palgrave Macmillan, 2020.

Ivanow W., The Truth-Worshippers of Kurdistan. Ahl-i Haqq Texts, Leidan: E.J. Brill, 1953.

Kreyenbrook Ph., God first and last: Religious Traditions and Music of the Yaresan of Guran, Wiesbaden, 2020.

Mir-Hosseini Z., Faith, Ritual and Culture among the Ahl-e Haqq of Southern Kurdistan, Kurdish Cultural Identity, London, Zed Press, 1995.

Nūr ‘Alī Elahī, Borhān ol-haqq, 6th edition, 1354/1975.

Poonawala, I., Ismaʿilism xi. Ismaʿili Jurisprudence”, Encyclopaedia Iranica XIV, 2007, pp. 195-197, https://www.iranicaonline.org/articles/ ismailism-xi-ismaili-jurisprudence

Safīzādeh S., Nāme-ye Sarānjām yā Kalām-e Xazāne, 1375/1996.

Sevim E., “Path to the Universal Self in Haji Baktash Walî: Four Doors - Forty Stations”, Spiritual Psychology and Counseling, 2016 August  1(2), pp. 145–161

Hešmatollah T., Ahl-e haqq, Majāle-ye Vahid, vol. 9-12, 1349/1970, pp. 1411-1422.

Weightman, S.C.R., “The Significance of Kitāb Burhān ul-Ḥaqq”, Iran, Vol. 2 (1964), pp. 83-103.

Downloads

Published

2024-06-03

How to Cite

Առուշանյան Ա. (2024). ԻՍԼԱՄԻ ՀԻՆԳ ՀԻՄՆԱՍՅՈՒՆԵՐԸ ԱՀԼ-Է ՀԱՂՂԻ ԿՐՈՆԱԿԱՆ ՀԱՄԱԿԱՐԳՈՒՄ. Արևելագիտության հարցեր, 24(2), 255–271. https://doi.org/10.46991/jos.2023.24.2.255