“Comparative analysis of “Daredevils of Sasun” and “The Song of the Nibelungs” Epics

Authors

  • Ara Arakelyan Yerevan State University
  • Vachagan Grigoryan Gavar State University

DOI:

https://doi.org/10.46991/BYSU:B/2022.13.1.015

Keywords:

comparative epic studies, universal motives, rare motives, the miraculous birth of a hero, matchmaking and marriage of the hero, magical invulnerability, female warrior, epic guilt

Abstract

The article deals with the problems of comparative epic studies. The Armenian epic "Sasna Tsrer" and the German epic "The Song of the Nibelungs" have much in common, which is manifested thanks to universal and rare motives. The universal motives are considered to be the miraculous birth of the hero, the marriage and matchmaking of the hero, the magical invulnerability of the hero, the warrior-woman, etc., which are often found in the world epic, as well as in the German and Armenian epics. The semantics of the final episodes of the Armenian and German epics are especially rich from a mythological point of view. In them, the motive reaches its apogee, according to which "The essence of a heroic tale is grief and destruction" (M.Steblin–Kamensky). The end of the "Song of the Nibelungs" symbolizes the end of the Burgundian dynasty. Agravakar (Raven Rock) becomes a multi-valued symbol of the completion of the history of Great Armenia in the epic "Sasna Tsrer". The author also considers the motive of epic guilt, which is rarely found in the world epic, and is of key importance in Armenian and German epics.

Author Biographies

Ara Arakelyan, Yerevan State University

Sc.D in Philology, Professor of the Chair of Foreign Literature

Vachagan Grigoryan, Gavar State University

Sc. D in Philology, Head of the chair of Armenian Literature

References

Գր. Գրիգորյան, Հայ էպոսագիտության պատմությունից, Երևան, 1981:

Եղիազարյան Ա., «Սասնա ծռերի» պոետիկան, Երևան, 1999:

Гегель, Эстетика, т. 3, М., 1971, с. 439.

Նիբելունգների երգի պրոբլեմներին նվիրված 2000 թ. Հոկտեմբերի 27-ի (Պորտո) գիտաժողովի նյութերը:

Հայագիտությունը արտասահմանում, Գիտա-ինֆորմացիոն բյուլետեն, Գ. Մատենաշար, Երևան, 1983:

Мелетинский Е., Происхождение героического эпоса, М., 2004, с. 259.

Неклюдов С., Типология и история в помятниках героического эпоса / Հայկական «Սասնա ծռեր» էպոսը և համաշխարհային էպիկական ժառանգությունը, 2004:

Мифологический слоиварь, М., 1991, с. 498.

Беовульф, Саршая эдда,л Песнь о нибелунгах, М., 1975, с.279.

Андерсон Э., А8мянский цикл «Давид Сасунский». Народная эпическая структура и тема/ Հայկական «Սասնա ծռեր» էպոսը և համաշխարհային էպիկական ժառանգությունը, 2004:

Вестник СПбГУ. Серия 13, 2012, Вып. 1, с. 111-112:

Тацит К., Сочинения в двух томах, т. 2, Ленинград, 1969, с. 357.

Юнг К.Г., Душа и миф, Минск, 2004, с. 115.

Էքերման, Զրույցներ Գյոթեի հետ, Երևան, 1975, էջ 107:

Стеблин-Каменский М., Древнеисландская литература, М., 1979, с. 55.

Дюмезиль Ж., Верховные боги индоевропейцев, М., 1986, с. 138.

Гамильтон Э., Мифы и легенды, М., 2003, с. 433.

Хайзинга Й., Осень средневековья, М., 1988, с. 28.

Լիլիթ Սեյրանյան, Անիմայի գաղափարագեղագիտական հարացույցը Լևոն Խեչոյանի «Մհերի դռան գիրքը» վեպում/ Բանբեր Երևանի համալսարանի, 2019, թ. 2, էջ 20-36:

Էդոյան Հ., Շարժում դեպի հավասարակշռություն, Երևան, 2009, 37:

Published

2022-03-21

How to Cite

Arakelyan, A., & Grigoryan, V. (2022). “Comparative analysis of “Daredevils of Sasun” and “The Song of the Nibelungs” Epics. Bulletin of Yerevan University B: Philology, 13(1 (37), 15–24. https://doi.org/10.46991/BYSU:B/2022.13.1.015

Issue

Section

Literary Criticism