Ագաթանգեղոսի պատմության հայ միակամական եկեղեցու խմբագրությունը

Authors

  • Արծրունի Սահակյան Երևանի պետական համալսարան

DOI:

https://doi.org/10.46991/BYSU:B/2023.14.1.003

Keywords:

Եզր կաթողիկոս, Ներսես Տայեցի, Զվարթնոց, Գրիգորի վարք, միակամական եկեղեցի, Հերակլ կայսր, Ագաթանգեղոսի խմբագրություն, Օքրիդայի ձեռագիր

Abstract

VII դա­րի 30-ա­կան թթ. Հե­րակլ կայ­սեր հռչա­կած դա­վա­նա­բա­նա­կան նոր քա­ղա­քա­կան կուր­սը՝ միա­կա­մա­կան վար­դա­պե­տութ­յու­նը, հա­սավ նաև Հա­յաս­տան Եզր և Ներ­սես կա­թո­ղի­կոս­նե­րի օ­րոք: Միայն թե հայ միա­կա­մա­կան ե­կե­ղե­ցին ստեղծ­վեց ոչ թե հայ ա­վան­դա­կան ե­կե­ղե­ցուն զու­գա­հեռ, ինչ­պես տաս­նամ­յակ­ներ ա­ռաջ հայ քաղ­կե­դո­նա­կան ե­կե­ղե­ցին՝ Մո­րիկ կայ­սեր օ­րոք, այլ նրա փո­խա­րեն՝ ըն­դա­մե­նը վեր­ջի­նիս բնույ­թը փո­խե­լով:

Ներ­սես Տա­յե­ցի կա­թո­ղի­կո­սը նոր ե­կե­ղե­ցու հա­մար հիմ­նեց նոր նստա­վայր Զ­վարթ­նո­ցում և կա­ռու­ցեց նոր մայր տա­ճար՝ Սր­բոց Զ­վարթ­նոց ա­նու­նով, այն­քան ճոխ ու շքեղ ճար­տա­րա­պե­տութ­յամբ, որ ստվեր էր նե­տում ոչ միայն Էջ­միած­նի ու Դ­վի­նի տա­ճար­նե­րի, այլև Ա­վա­նի քաղ­կե­դո­նա­կան տա­ճա­րի վրա: Զ­վարթ­նո­ցի տա­ճա­րի օծ­ման ա­րա­րո­ղութ­յա­նը մաս­նակ­ցում էր Բ­յու­զան­դիա­յի կայսր Կոս­տան­տի­նը՝ տա­ճա­րի ֆի­նան­սա­կան հո­վա­նա­վո­րը, ո­րին այն­քան էր դուր ե­կել նոր տա­ճա­րը, որ կա­մե­ցավ մայ­րա­քա­ղա­քի ս. Սո­ֆիա­յի հար­ևա­նութ­յամբ ու­նե­նալ մի նմա­նա­տիպ տա­ճար ևս: Դ­րա հա­մար էլ նա իր հետ տա­րավ Զ­վարթ­նո­ցի ծեր ճար­տա­րա­պետ Հով­հա­նին, ո­րը, սա­կայն, տա­րա­բախ­տա­բար մե­ռավ ճա­նա­պա­րին:

Author Biography

Արծրունի Սահակյան, Երևանի պետական համալսարան

պատմական և բանասիրական գիտությունների դոկտոր, ԵՊՀ հայ եկեղեցու պատմության և եկեղեցաբանության ամբիոնի պրոֆեսոր

References

«Հ. Բարթիկյան, Հայ-Բյուզանդական հետազոտություններ», հ. 1, Երևան, 2002։

Հ. Տաշեան, Ագաթանգեղոս առ Գէորգայ Ասորի եպիսկոպոսին, Վենետիկ, 1890։

Հ. Մելքոնյան, Հայ-ասորական հարաբերությունների պատմությունից, Եր., 1970։

Արտաշիր Բաբական, Կարնամակ, պահլաւ բնագրէն թարգմ. հանդերձ ծանոթութեամբք դոքթ., Յ Թիրեաքեան, Փարիզ, 1907։

Հ. Գ. Զարբանալեան, Հայկական հին դպրութիւն, երրորդ տպ., Վենետիկ, 1897:

Գ. Մուրադյան, «Արտաշիրի և Արտավանի վեպը Ագաթանգեղոսի մատյանում», «Իրան-Նամե», Եր., 1994, № 3 (10), էջ 30-32։

Մ. Աբեղյան, Երկեր, Գ, Եր., 1968:

Կ. Ա. Մելիք-Օհանջանյան, Ֆիրդուսին և Իրանի վիպական մոտիվները «Շահնամե»-ում ու հայ մատենագրության մեջ// «Ֆիրդուսի, Բանաստեղծի հազարամյակին նվիրված ժողովածու», Եր., 1934:

Ն. Ակինեան, Մատենագրական հետազոտութիւններ, Ե., Վիեննա, 1953:

Գ. Մուրադյան, Արտաշիրի վիպական հատվածն Ագաթանգեղյան բնագրերում, «Աշտանակ», Բ, Եր., 1998:

Ա. Տեր-Ղևոնդյան, Հոդվածների ժողովածու, Եր., 2003:

Սակս ժողովոց, Մատենագիրք Հայոց, հ. Է, Անթիլիաս, 2007, էջ 123։

Ղևոնդ Վարդապետ, Մատենագիրք Հայոց, հ. Զ, Անթիլիաս, 2007:

Մ. Օրմանյան, Ազգապատում, Ա, Եր., 2001:

О. Чунакова, Отголоски «Деяний Ардашира Папакана» в древнеармянской литературе, ՊԲՀ, 1980, № 4, էջ 196-207։

A. van Gutschmid, Agathangelos, Leipzig, 1877 (ZDMG, B. XXXI):

G. Garritte, La vie grecque inédite de sainte Grégoire d'Arménie, Analecta Bollandiana, t. 83, Fasc. 3-4, Bruxelles, 1965.

G. Garitte, La Narratio de rebus Armeniae, edition critique et commentaire,– Corpus Scriptorium Christianorum Orientalum, vol. 132, Subsidia tome 4, Louvain, 1952.

Downloads

Published

2023-04-14

How to Cite

Սահակյան Ա. (2023). Ագաթանգեղոսի պատմության հայ միակամական եկեղեցու խմբագրությունը. Բանբեր Երեւանի համալսարանի. Բանասիրություն, 14(1 (40), 3–22. https://doi.org/10.46991/BYSU:B/2023.14.1.003

Issue

Section

Գրականագիտություն