Portrait Busts of Armenian Intellectuals by Hakob Gurdjian (1910s)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46991/hc.2023.19.1.270

Keywords:

Hakob Gurdjian, Artsakh, Shuhsi, Armenian Sculpture, 1910s, Portrait Busts of Armenian Intellectuals, Alexander Shirvanzade, Margarit Shirvanzade, Arshak Chopany, Vahan Teryan

Abstract

Hakob Gurdjian was separated from his homeland by the spatial distance, the ways of reducing and dispelling of which appear in the wide-ranging starting point of expressiveness thanks to creative and artistic interpretation. Hakob Gurdjian was a member of the Union of Armenian Artists (Tiflis) and the "Ani" Union of Armenian Artists (Paris): this "act", as a circumstance, is an example of creating public engagement through art. Being a part of the artistic community formulating the "Armenian style", a collective thought based on national belonging, H. Gurdjian was getting closer to his identity as well.                                  When referring to Armenian intellectuals in the creative process, the course of life was fixed in a different way, because Hakob Gurdjian rediscovered Armenia in this way. Sculptural language was the focus of his external and internal contemplations, in this case as language awakening into form, because a direction that could lead to a dead end, ultimately led to self-discovery.    Among such portraits busts are the portraits busts of Alexander Shirvanzade, Margarit Shirvanzade, Arshak Chopanyan and Vahan Teryan, the analysis of which simultaneously reveals personal connections: in particular, the personal connection established with Alexander Shirvanzade reveals the sketches of Hakob Gurdjian for a statue dedicated to another Armenian figure Khachatur Abovyan.

Author Biography

Aida Haroutunian, Yerevan State University

PhD Student, Department of History and Theory of Armenian Art

References

Գաբրիելյան Վ., Արշակ Չոպանյանը սովետահայ գրականության քննադատ //http://www.ysu.am/files/03V_Gabrielyan.pdf, էջ 33, 21.04.2022։

Իսահակյան Ա., Տերյան Վ. 1985, Բանաստեղծություններ, պոեմներ, լեգենդներ և բալլադներ (Ա. Իսահակյան), բանաստեղծություներ (Վ. Տերյան), «Լույս», 387 էջ:

Խաչատրյան Շ. 1977, Ինքնահաստատումի խորհուրդը // «Հայրենիքի ձայն», N 28:

Խաչատրյան Շ., Ֆրանսահայ կերպարվեստ, Երևան, «Անահիտ» հրատ., 1991, էջ 6-7:

ՀԱՊ հուշաձեռագրային բաժին, ֆ. 48, թպ. 15, ինվ. 6162:

Հարությունյան Վ. 1956, Հայ կերպարվեստագետների անդրանիկ միավորումը// «Սովետական արվեստ», N 11, էջ 26։

Հարությունյան Վ. 1975, Արա Սարգսյան, «Հայաստան» հրատ., 22 էջ ։

Շիրվանզադե Ա. 1910, Աբովեանի մահարձանի առիթով// «Հորիզոն», N 82, էջ 1։

Շիրվանզադե Ա. 1910, Անպատճառ մրցում // «Հորիզոն», № 229, էջ 2:

Շիրվանզադե Ա. 1910, Նամակներ Պարիզից (Գեղարվեստական սալոններում)// «Հորիզոն, N 114», էջ 2։

Չոպանյան Ա. 1929, Ցեղին կոչումը //Անահիտ, № 1, էջ 6։

Ստեփանյան Ս. 2013, Ֆրիդրիխ Հյոլդեռլին. Բանաստեղծական աշխարհի և ճակատագրի քննության փորձ, «Սարգիս Խաչենց - Փրինթինֆո», 139-140 էջ։

Վահան Տերյան. Ժամանակագրական կենսագրություն, http://teryan.com/vt_Biography_arm.html, դիտումը՝ 22.04.2022:

Քոչար Ե. 1959, Մեծ արձանագործի ճակատագիրն ու արվեստը// «Սովետական արվեստ», էջ 24-25։

Published

2023-07-01