THE PREVALENCE OF IRANIAN CULTURE AND THE PERSIAN LANGUAGE IN SHUSHI ACCORDING TO TRAVELLING NOTES OF ARCHPRIEST YEGHISHE (HOVAKIM) GEGHAMIANTS

Authors

  • Tereza Amryan Yerevan State University

DOI:

https://doi.org/10.46991/jos.2023.23.1.051

Keywords:

Persian, Culture, Language, Territory, Shrine, Place of Pilgrimage

Abstract

19th-century author, Archpriest Yeghishe (Hovakim) Geghamiants, who is also known to the Armenian reader as Haykuni, in 1885 traveled to Artsakh and published his work Travelling NotesThere are noteworthy mentions of the prevalence of Iranian culture and the Persian language in Shushi City in Geghamiantss work. Thanks to the information given by Geghamiants about the Persian people living in Shushi at that time, we get an idea of what they were involved in and what role the Persians had in the life of the city, what relations they had with the neighboring Armenians. When speaking about the daily life of the local Armenian population, Geghamiants noted that Armenians also used to sing Persian songs during their happy events, Armenians used to participate in the wedding ceremonies of neighboring Persians, and vice versa. When speaking about some Armenian schools, the author mentioned that the Persian language was also taught in those schools. In his work, Geghamiants mentioned translating masterpieces of Persian literature into Armenian and publishing them in Shushi. Geghamiants referred to the Persian sanctuaries in Shushi and around the city, he refers to the pilgrimage sites visited by the Persians. The information presented by Geghamiants is often found in other sources too, but the work of Geghamiants stands out for its free and natural simplicity. In that sense, it is instructive and highly relevant to value and research the information provided by this source.

References

Ավագյան, Սմբատ, Էջեր Լեռնային Ղարաբաղի կուլտուր-կրթական կյանքի պատմությունից, Երևան, «Հայաստան» հրատարակչություն, 1982։

Ավագյան, Սմբատ, Նյութեր Ղարաբաղի նախասովետական շրջանի մամուլի պատմությունից, Երևան, Երևանի համալսարանի հրատարակչություն, 1969։

Բարխուդարեանց, Մակար, Աղուանից երկիր և դրացիք, Արցախ, Գանձասար Աստուածաբանական կենտրոն, 1999։

Գեղամյանց, Եղիշե, Ուղեգնացական ակնարկներ, Երևան, Հայկական ճարտարապետությունն ուսումնասիրող հիմնադրամ, 2010։

Լէօ, Պատմութիւն Ղարաբաղի հայոց թեմական հոգեւոր դպրոցի (1838-1913), Թիֆլիզ, Տպարան Ն․ Աղանեանի, Պօլից․ 7, 1914:

Ծատրյան Մայա, Արզումանյան Մարիետա, «Ասկերանի շրջանի Դաշուշեն համայնքի շրջակայքի դենդրոֆլորան», Արցախի պետական համալսարանի Գիտական տեղեկագիր, (Ստեփանակերտ, 2017): 155-164։

Կարապետյան, Սամվել, Հայ մշակույթի հուշարձանները Խորհրդային Ադրբեջանին բռնակցված շրջաններում, Երևան, ՀՀ ԳԱԱ «Գիտություն» հրատարակչություն, 1999։

Հայկունի, «Ուղեգնացական ակնարկներ», Մեղու Հայաստանի, (Թիֆլիս, 1885) № 49, Հինգշաբթի, 27 Յունիսի:

Հայկունի, «Ուղեգնացական ակնարկներ», Մեղու Հայաստանի, (Թիֆլիս, 1885) № 50, Կիւրակէ, 30 Յունիսի:

Հայկունի, «Ուղեգնացական ակնարկներ», Մեղու Հայաստանի, (Թիֆլիս, 1885) № 51, Հինգշաբթի, 4 Յուլիսի:

Հայկունի, «Ուղեգնացական ակնարկներ», Մեղու Հայաստանի, (Թիֆլիս, 1885) № 56, Կիւրակէ, 21 Յուլիսի:

Հայկունի, «Ուղեգնացական ակնարկներ», Մեղու Հայաստանի, (Թիֆլիս, 1885) № 57, Հինգշաբթի, 25 Յուլիսի:

Հայկունի, «Ուղեգնացական ակնարկներ», Մեղու Հայաստանի, (Թիֆլիս, 1885) № 59, Հինգշաբթի, 1 Օգոստոսի:

Հայկունի, «Ուղեգնացական ակնարկներ», Մեղու Հայաստանի, (Թիֆլիս, 1885) № 62, Հինգշաբթի, 11 Օգոստոսի:

Հայկունի, «Ուղեգնացական ակնարկներ», Մեղու Հայաստանի, (Թիֆլիս, 1885) № 64, Կիւրակէ, 18 Օգոստոսի:

Հայկունի, «Ուղեգնացական ակնարկներ», Մեղու Հայաստանի, (Թիֆլիս, 1885) № 65, Հինգշաբթի, 22 Օգոստոսի:

Հայկունի, «Ուղեգնացական ակնարկներ», Մեղու Հայաստանի, (Թիֆլիս, 1885) № 79, Հինգշաբթի, 10 Հոկտեմբերի:

Հարությունյան, Գրիշա, Ժողովրդական կրթության զարգացումը լեռնային Ղարաբաղում, Երևան, «Լույս» հրատարակչություն, 1985։

Ղարաբաղի հայոց հոգևոր թեմական դպրանոցի 75-ամեակը, Շուշի, Տպարան Բ․ Տէր-Սահակեանի, 1913։

Սանթրոսյան, Մուշեղ, Արևելահայ դպրոցը 19-րդ դարի առաջին կեսին, Երևան, Հայպետուսմանկհրատ, 1964։

Սարգսյան, Սլավա, Արցախի բնակավայրերը (ստուգաբանություններ), Երևան, 2018։

Տեր-Գասպարյան, Ռուբեն, Շուշի, Երևան, Հայաստանի ԳԱ հրատարակչություն, 1993։

Րաֆֆի, Խամսայի մելիքությունները (1600-1827), Թիֆլիս, Կովկասի Կառավարչ․ գլխ․ կառավար․ տպարան, 1882։

Tonoyan, Artyom. “Armenia-Azerbaijan: Rethinking Role of Religion in the Nagorno-Karabakh Conflict, Religion, Conflict, and Stability in the Former Soviet Union.” In Religion, Conflict, and Stability in the Former Soviet Union, edited by Migacheva, Katya, and Frederick, Bryan. Rand Corporation, 2018, pp. 11-33.

Əlizadə, Həsən İfxa, Şuşa şəhərinin tarixi [Շուշի քաղաքի պատմությունը], առաջաբան և տառադարձ.` Ն. Ախունդովի // Qarabağnamə, 3-üncü kitab (գլխ. խմբ.`Ա. Ֆարզալիև), Bakı, 2006։

Կայքեր

Շուշիի Գոհար տիկնոջ Վերին մզկիթը լիովին իրանական կրոնամշակութային օրինակներից է. արևելագետ, 14․10․2019, https://artsakhpress.am/arm/news/115214 (հասանելի է 25․06․2023)։

Շուշիում վերականգնվել է Գոհար տիկնոջ Վերին մզկիթը, 04․10․2019, https://www.aravot.am/2019/10/04/1070083/ (հասանելի է 25․06․2023)։

Շուշիում վերականգնվել է Գոհար տիկնոջ Վերին մզկիթը, 08․10․2019, https://escs.am/am/news/5191 (հասանելի է 25․06․2023)։

Published

2023-10-09

How to Cite

Amryan, T. (2023). THE PREVALENCE OF IRANIAN CULTURE AND THE PERSIAN LANGUAGE IN SHUSHI ACCORDING TO TRAVELLING NOTES OF ARCHPRIEST YEGHISHE (HOVAKIM) GEGHAMIANTS. Journal of Oriental Studies, 23(1), 51–65. https://doi.org/10.46991/jos.2023.23.1.051