Гипотеза о мифологическом образе Ваагна

Авторы

  • Вачаган Авагян Ереванский Государственный Университет

DOI:

https://doi.org/10.46991/BYSU:B/2021.12.3.031

Ключевые слова:

Ваагн, Аполлон, Ованнес Драсханакертци, игра на лире, бог, миф, битва с драконами, сходство, мотив, пережиток, гипотеза

Аннотация

Один из великих армянских богов – Ваагн, бог мужества и войны, благодаря своим отношениям с элементами космической стихии и битве с драконами, в основном осознавался как бог грома, в индоевропейском контексте его отождествляли, в частности, с Индрой и Гераклом, хотя по сведениям Агатангехоса и Мовсеса Хоренаци (оба V век), в армянской мифологии, своей характеристикой он был сопоставим одновременно с громом и солнцем. В статье впервые вводится в обращение и с фольклористической точки зрения исследуется мотив игры на лире, приписываемый Ваагну в «Истории» историка X века Ованнеса Драсханакертци. Автор указывает, что в мифологическом контексте Ваагн, который в некоторых отношениях сопоставлен с образом бога солнца Аполлона, сходствует с ним еще в одним атрибутом. В силу схожести мотивов игры на лире Аполлона и Ваагна развивается предположение, что в древней версии легенды о Ваагне он, возможно, тоже сражался с драконами, с чудовищами своей игрой на лире. Однако позже, либо в связи с постепенным затуханием мифической памяти, либо с развитием рационального мышления народа этот мотив постепенно ослаб, угас, но не был полностью забыт и, как мифический пережиток, достиг Х века и устно был передан историку Ованесу Драсханакертци. Не исключено также, что в силу «диалога и наследования культур», упомянутая легенда об Аполлоне могла быть устно включена в местную среду лишь после Мовсеса Хоренаци и связана с именем Ваагна.

Биография автора

Вачаган Авагян, Ереванский Государственный Университет

Кандидат филологических наук, доцент кафедры истории армянской литературы

Библиографические ссылки

Ագաթանգեղոս, Հայոց պատմություն (Քննական բնագիրը Գ. Տեր-Մկրտչյանի և Ս. Կանայանցի: Աշխարհաբար թարգմ. և ծանոթագր. Ա. Ն. Տեր-Ղևոնդյանի), Եր., 1983:

Ա. Պետրոսյան, Հայկական վիշապամարտի երկու հակադիր կերպարներ, «Պատմաբանասիրական հանդես», Եր., 2010:

Մովսես Խորենացի, Հայոց պատմություն (Քննական բնագիրը Մ. Աբեղյանի և Ս. Հարությունյանի: Աշխարհաբար թարգմ. և մեկնաբան. Ստ. Մալխասյանի), Եր., 1981:

Անանիա Շիրակացի, Տիեզերագիտութիւն և տոմար (Աշխատությամբ Ա. Աբրահամյանի), Եր., 1940:

Ա. Ղանալանյան, Ավանդապատում, Եր., 1969:

Մ. Աբեղյան Մ., Երկեր, հ. Գ, Եր., 1968:

Յովհաննէս կաթողիկոս, Յովհաննու կաթողիկոսի Դրասխանակերտեցւոյ Պատմութիւն հայոց ΄ի լոյս ընծայեաց Մկրտիչ Էմին, Մոսկվա, 1853:

Յովհաննու կաթողիկոսի Դրասխանակերտեցւոյ Պատմութիւն հայոց, Թիֆլիս, 1912:

Պատմութիւն Յովհաննու կաթողիկոսի, Յերուսաղէմ, 1867:

Հովհաննես Դրասխանակերտցի, Հայոց պատմություն (Աշխարհաբար թարգմ. և ծանոթ. Գ. Բ. Թոսունյանի), Եր., 1996:

Յ. Օշական, Յովհաննէս պատմաբան, Թ. դար, «Սիոն», Երուսաղէմ, 1929:

Մ. Աբեղյան, Երկեր, հտ. Գ, Եր., 1968:

Մ. Մկրյան, Երկեր, հտ. 1, Եր., 1987:

Վ. Սաֆարյան, Հայ միջնադարյան գրականություն, Եր., 2016:

Ա. Սարգսյան, Հովհաննես Դրասխանակերտցու «Հայոց պատմությունը» և Մովսես Խորենացին, Եր., 1991:

Մ. Աբեղյան, Հայոց հին գրականության պատմություն, Եր., հ. I, 1944:

Գ. Մադոյեան, Դրուագներ հայոց պատմութեան և բանահիւսութեան, Գիրք Ա., Եր., 2017:

Շ. Գրիգորյան, Վահագնյան վիպերգի և նրա շուրջ ծավալված բանավեճերի պատմությունից, «ՀՍԱՌ ԳԱ տեղեկագիր. Հասարակական գիտություններ», Եր., 1963, № 5:

Բ. Առաքելյան, Դիտողություններ Վահագն Վիշապաքաղի մասին, «Լրաբեր հասարակական գիտությունների», Եր., 1951, № 2:

Ս. Գրիգորյան, Նորակազմությունները Հովհաննես Դրասխանակերտցու «Պատմութիւն Հայոց» երկում, «Հայագիտական հանդես», Եր., 2019, № 2:Լ. Հովհաննիսյան, Գրաբարի բառարան. Նոր հայկազյան բառարանում չվկայված բառեր, Եր., 2010:

Է. Մկրտչյան, Գ. Բ. Թոսունյան. Գրաբարի բառարանագրությունը, «Պատմա-բանասիրական հանդես», №2, Եր., 2006:

Հայր Գ. Աւետիքեան, Հայր Խ. Սիւրմէլեան, Հայր Մկ. Աւգերեան, Նոր բառգիրք հայկազեան լեզուի, հ. 1, Վենետիկ, 1836:

, էջ 1106, Ստ. Մալխասեանց, Հայերէն բացատրական բառարան, հ. 2, Եր., 1944:

Էդ. Աղայան, Արդի հայերենի բացատրական բառարան, հ. 1, Եր., 1976:

Ժամանակակից հայոց լեզվի բացատրական բառարան, Հր. Աճառյանի անվան լեզվի ինստիտուտ, հ. 3, Եր., 1974:

Հայր Գ. Աւետիքեան, Հայր Խ. Սիւրմէլեան, Հայր Մկ. Աւգերեան, Նոր բառգիրք հայկազեան լեզուի, հ. 2, Վենետիկ, 1837:

Ստ. Մալխասեանց, Հայերէն բացատրական բառարան, հ. 4, Եր., 1945:

Էդ. Աղայան, Արդի հայերենի բացատրական բառարան, հ. 2, Եր., 1976:

Հովհաննես Դրասխանակերտցի, Հայոց պատմություն (Աշխարհաբար թարգմ. և ծանոթ. Գ. Բ. Թոսունյանի), Եր., 1996:

Иованнес Драсханакертци, История Армении (Пер. с древнеарм.) вступ. статья и комментарий М. О. Дарбинян-Меликян, Ереван, 1986.

Ս. Հարությունյան, Հայ առասպելաբանություն, Բեյրութ, 2000:

Ա. Պետրոսյան, Տիգրան Մեծի առասպելաբանական կերպարը, «Պատմաբանասիրական հանդես», Եր., 2008, № 2:

Գ. Մուրադյան, Օտար անունների արտահայտությունները հունաբան թարգմանություններում, «Աշտանակ», Եր., 1995, № 1:

Ն. Կուն, Հին Հունաստանի լեգենդներն ու առասպելները, Եր., 1979:

Հայր Գ. Աւետիքեան, Հայր Խ. Սիւրմէլեան, Հայր Մկ. Աւգերեան, Նոր բառգիրք հայկազեան լեզուի, հ. 1, Վենետիկ, 1836, էջ 1096:

Ստ. Մալխասեանց, Հայերէն բացատրական բառարան, հ. 2, Եր., 1944:

Ա. Սուքիասյան, Հայոց լեզվի հոմանիշների բացատրական բառարան, Եր., 2009:

Загрузки

Опубликован

2021-12-06

Как цитировать

Авагян, В. (2021). Гипотеза о мифологическом образе Ваагна. Вестник Ереванского Университета: Филология, 12(3 (36), 31–39. https://doi.org/10.46991/BYSU:B/2021.12.3.031

Выпуск

Раздел

Литературоведение