THE FEATURES OF TEACHING DEPENDENT DERBAYS IN THE ARMENIAN LANGUAGE

Authors

  • Mary Hovhannisyan Yerevan State Univerrsity

DOI:

https://doi.org/10.46991/educ-21st-century.v1i5.10821

Keywords:

impersonal verb, dependent verb, derivation system, derivation training, derivation differentiation, conjugation system training, compound tense training, interactive methods, differentiated training, grammar training.

Abstract

For the correct choice of words in speech, the formation of skills of their use in accordance with the speech situation, the goals in the secondary school program of the Armenian language of the middle classes are both the study of grammatical orders of the verb, and the recognition and differentiation of personal and impersonal forms of the verb (derbay).
The targeted comparison of modern teaching methods, the use of appropriate methodological steps can determine the effectiveness of teaching impersonal verbs, making grammatical material understandable not only in terms of semantic, but also formal, syntactic features. The differentiated study of verbs using various interactive methods reveals their role in speech, morphological meaning and syntactic application. The purpose of teaching dependent derbay is not only to recognize and differentiate these forms, but also to understand the changes made by these words in the speech, and to express different relations through them, to develop the ability to correctly use these inclined verb forms in the word, to distinguish erroneous derbay forms.

References

Աբրահամյան Ա., Բայը ժամանակակից հայերենում, գիրք 1, Երևան, 1962:

Աբրահամյան Ա., Հայերենի դերբայները և նրանց ձևաբանական նշանակությունը, Երևան, 1953:

Ասատրյան Մ., Ժամանակակից հայոց լեզու: Ձևաբանություն, Երևան, 2002:

Բահաթրյան Ա., Մայրենի լեզվի ուսուցումը տարրական դպրոցների մեջ // «Մանկա-վարժական թերթ», թիվ 1-6, Թիֆլիս,1878:

Բարսեղյան Հ., Մեյթիխանյան Փ., Հայոց լեզու, 7-րդ դասարան, 2011:

Գյուլբուդաղյան Ս., Ակնարկներ հայոց լեզվի մեթոդիկայի, Երևան, 1970:

Եդոյան Անուշ, Բայի դիմավոր և անդեմ ձևերի ուսուցումը, https://www.vsu.am/grqer/-2016/aprak/edoyananush.pdf (դիտման ամսաթիվ՝ 12.02.2021):

Թորգոմյան Ս., Բայի ուսուցումը հիմնական դպրոցում, Ուսումնամեթոդական ձեռնարկ, Երևան, 2012:

Հանրակարթական դպրոցի առարկայական չափորոշիչ և ծրագիր, Հայոց լեզու, գրակա-նություն, Երևան, 2006:

Ձևաբանության ուսուցումը 5-6-րդ դասարաններում: (Մեթոդ. օժ. ձեռնարկ հայոց լեզվի ուսուցիչների համար), Երևան, 1985,

Ղարիբյան Ա., Հայոց լեզվի դասավանդման մեթոդիկա, Երևան, 1964:

Մինասյան Ս., Բայի ուսուցումը բուհում, Ուսումնամեթոդական ձեռնարկ, Ստեփանա-կերտ, 2008:

Ջուհարյան Թ., Բայի ուսուցման հիմնական հարցերը, Երևան, 1956:

Սևակ Գ., Ժամանակակից հայոց լեզվի տեսություն, գիրք Ա, Երևան, 1939:

Published

2023-09-12

How to Cite

Hovhannisyan, M. (2023). THE FEATURES OF TEACHING DEPENDENT DERBAYS IN THE ARMENIAN LANGUAGE. Education in the 21st Century, 1(5), 162–172. https://doi.org/10.46991/educ-21st-century.v1i5.10821