Some Theoretical and Practical Issues of Implementation of the Functions Arising from the Constitutional Status of the RA Court of Cassation
DOI:
https://doi.org/10.46991/BYSU:C/2022.13.2.035Keywords:
uniform application of the law, independence of the judiciary, procedure for selection (appointment) of judges, legislative power, specialization of judges (courts), requirements for judges, anti-corruption chamberAbstract
In the article, the author has analyzed some institutional issues of the formation of the country’s highest court in the light of the analysis of the constitutional status of the Court of Cassation. In particular, in the context of ensuring the external independence of the judiciary, the procedure for the selection of the president and judges of the Court of Cassation by the RA National Assembly has become the subject of legal criticism. Taking into account the most important constitutional mission of the country’s highest court to ensure the uniform application of the law, the mitigation of the requirements for the candidate of the judge of the Court of Cassation as a result of the recent legislative changes was assessed as illegitimate. With the same observation, the formation of the anti-corruption chamber in the RA Court of Cassation was assessed as problematic.
References
Ա.Ս. Ղամբարյան, Դատական քաղաքականությունը Հայաստանի Հանրապետությունում (համատեսական և մեթոդաբանական հիմնախնդիրներ), Եր., 2013
Վ. Վ. Հովհաննիսյան, ՀՀ Վճռաբեկ դատարանի կողմից իրավունքի նորմերի միատեսակ կիրառությունն ապահովելու սահմանադրաիրավական խնդրի իրացումը քաղաքացիական դատավարությունում // «Բանբեր Երևանի համալսարանի. Իրավագիտություն», Եր., 2016, № 1 (19)
Գագիկ Ղազինյան, Տաթևիկ Սուջյան, Վճռաբեկ բողոքը վարույթ ընդունելու հիմքերի օրենսդրական կանոնակարգման առանձնահատկությունները ՀՀ քրեական դատավարության նոր օրենսգրքի նախագծում // «Պետություն և իրավունք», թիվ 2(64), 2014
«Հայաստանի Հանրապետության դատական օրենսգիրք» ՀՀ սահմանադրական օրենքի 15րդ հոդվածի 7-րդ մասի համաձայն՝ «Վճռաբեկ դատարանի հակակոռուպցիոն պալատում գործում են կոռուպցիոն հանցագործությունների քննության և հակակոռուպցիոն քաղաքացիական գործերի քննության դատական կազմեր՝ յուրաքանչյուրը հինգ դատավորի թվակազմով, որոնք բողոքը քննելիս և որոշումներ ընդունելիս գործում են որպես Վճռաբեկ դատարանի հակակոռուպցիոն պալատ»։ Սույն հոդվածի շրջանակում հակակառուպցիոն պալատի ստեղծման իրավաչափությանը կոռուպցիոն հանցագործությունների քննության մասով
OPINION (2012) NO. 15 of the Consultative Council of European Judges on the Specialisation of Judges, 13.11.2012, հասանելի է՝ https://rm.coe.int/ccje-opinion-2012-no-15-on-the-specialisation-of-judges/16809f0078
Գագիկ Ղազինյան, Դատական իշխանության անկախության ապահովման սահմանադրական հիմքերը //«Բանբեր Երևանի համալսարանի. իրավագիտություն», 2017
Ժողովրդավարություն իրավունքի միջոցով եվրոպական հանձնաժողովի (Վենետիկի հանձնաժողովի) թիվ 403/2006 կարծիքը, հունիսի 22, 2007, CDL-AD(2007)028, հասանելի է՝ https://www.venice.coe.int/webforms/documents/default.aspx?pdffile=CDL-AD(2007)028-e
Recommendation No. R (94)12 of the Committee of Ministers of the Council of Europe on the independence, efficiency and the role of judges
Venice Commission, Opinion on the Draft Law on Judicial Power and Corresponding Constitutional Amendments of Latvia, CDL-AD (2002) 26, para. 22
Venice Commission, Opinion on the Provisions on the Judiciary in the Draft Constitution of the Republic of Serbia, CDL-AD(2005)023, para. 17
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Bulletin of Yerevan University
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.