ԳԻՏԱԿԱՆ ՊԱՐԱԴԻԳՄԱՆԵՐԻ ՓՈՓՈԽՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ ԵՎ ԴՐԱՆՑ ԱԶԴԵՑՈՒԹՅՈՒՆԸ ԿՐԹՈՒԹՅԱՆ ՓԻԼԻՍՈՓԱՅՈՒԹՅԱՆ ՎՐԱ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46991/ai.2023.2.47

Keywords:

գիտական հեղափոխություն, գիտական պարադիգմա, կրթության փիլիսոփայություն, սիներգիա, դասական և ոչդասական պարադիգմա

Abstract

Գիտության և տեխնիկայի զարգացմանը զուգընթաց փոփոխվում և նորացվում են գիտական պատկերացումները, համակարգերը, օրինաչափությունները, սկզբուքները, որոնք հաստատուն չեն, և երբեմն դրանց արմատական փոփոխությունները հանգեցնում են գիտական հեղափոխությունների։ Այսպիսի հեղափոխություն տեղի ունեցավ 20-րդ դարում երբ ամբողջությամբ փոխվեցին գիտական համակարգերը, տեսույթունները և մեթոդաբանական հիմքերը։Երբ նյուտոնյան դասական պարադիգման նորացվեց և առաջատար դիրքում կանգնեց քվանտառելյատիվիստական ոչ դասական պարադիգման ։

Անհերքելի է, որ անգամ տեխնիկապես զարգացած քաղաքակրթություններն այսօր կանգնած են բարոյաէկոլոգիական խորը ճգնաժամի, իսկ գիտությունն ու բանականությունը՝ զարգացման փակուղու առջև, և չտեսնել դա պարզապես անհնար է։

Մանկավարժությունը համարվելով ամենավանդական և իներցիոն գիտություններից մեկը, չէր կարող անմասն մնալ այդ փոփոխությունների ազդեցությունից։ Կրթության փիլիսոփայությունն այս պարագայում հանդես է գալիս որպես գիտական կարծիքների պոլիֆոնիա, որտեղ դրանք կոնֆլիտում են միմյանց հետ, բայց միևնույն ժամանակ՝ լրացնում միմյանց։ Այն կրթության ոլորտում խնդիրների բացահայտման և դրանց լուծման ուղիների արգասիքն է։ Կրթության փիլիսոփայությունն է, որ պետք է ստեղծի համակարգի մեջ իրար չհակասող գիտելիքների համակարգ, որտեղ աշխարհի և մարդու մասին գիտելիքները կլինեն ներդաշնակ և համաձայնեցված՝ առանց հակադրությունների և կդառնան մանկավարժական նոր մոտեցումների, տեխնոլոգիաների զարգացման հիմքերը։

Հոդվածում ներկայացված է դասական և ոչ դասական գիտական պարադիգմաների փոխակերպումների վերբերյալ մեր պատմահամեմատական հետազոտությունը։ Եթե դասական պարադիգմաներում ամեն ինչ բևեռացված էր և գործում էր անալիզի մեթոդը, ապա տեսնում ենք, որ ոչ դասական պարադիգմաներում ճիշտ հակառակն է՝ տեղի է ունենում այդ բևեռների մերձեցում և գործում է սինթեզի մեթոդը։

Այս գործընթացի ազդեցությունից անմասն չեն կրթությունը և մանկավարժությունը, ուստի մեր հետազոտությունը իրականացվել է կրթության և մանկավարժական մտքի վրա գիտական պարադիգմաների ազդեցության ուսումնասիրության համատեքստում։

References

Авдулов А.Н., Кулькин А.М., Парадигма современного научно-технического развития։ Монография/РАНИНИОН․ Центр науч․-информ․ исслед․ по науке образованию и технология. – М., 2010. – 304с․

Дильтей, В. Введение в науки о духе (фрагменты) // Зарубежная эстетика и теория литературы XIX—XX вв. Трактаты, статьи, эссе. — М., 1987.

Кун Т.С., Структура научных революций / Т.С. Кун. – Москва: Изд-во АСТ, 2003. – 605 с., http://www.biometrica.tomsk.ru/Kuhn.pdf

Лефрансуа, Г., Прикладная педагогическая психология / Ги Лефрансуа. — СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК. 2007. — 576с. ISBN 978-5-93878-432-1, str. 374-376

Оморов Р․О., Синергетика и хаос. Топологическая грубость и бифуркации / Р. О. Оморов, Москва, Изд․ URSS, ЛЕНАНД, 2022, С․ 159․ ISBN 978-5-9710-9296-4

Раджа Рой Сингх, Образование в условиях меняющегося мира / Раджа Рой Сингх // Перспективы. Вопросы образования. – 1993. – № 1. – С. 7-21.

Риккерт Г., Философия жизни. Изложение и критика модных течений философии нашего времени // Риккерт Г. Науки о природе и науки о культуре. М., 1998. С. 209-210.

Այլ աղբյուրներ

Давыдов Ю.Н. Бауман З. Спор о постмодернизме // Социологический журнал. — 1994. — № 4. — С.70.,

Давыдов Ю.Н. История и рациональность. Социология М.Вебера и веберовский ренессанс. — М., 1991. — С.28–62.

Добронравова И.С. Нелинейное мышление в постнеклассиче-ской науке // Totallogy. Постнекласичні дослідження. — К., 1995. — С.187–188.

Королько В., Танчер В. Новые повороты в социологической теории: неофункционализм, теория конфликта, неомарксизм, постмодернизм // Социологическая теория сегодня. — К., 1994. — С.138.

Назаретян А. В многомерном мире раскрывается ограниченность гуманизма // Общественные науки и современность. — 1991. — № 6. — С.8.

Назаретян А.П. Синергетика в гуманитарном знании: предварительные итоги // Общественные науки и современность. — 1997. — № 2. — С.93.

Чернавский Д.С., Синергетика и информация: Динамическая теория информации. 5-օе изд. М.: 2017, Ленанд. 304 с.

Шваб К., Четвертая промышленная революция: монография: пер. с англ. / К. Шваб. – М: Изд-во «Э», 2017. – 208 с.

Downloads

Published

2023-12-22

How to Cite

Կիրակոսյան Գ. (2023). ԳԻՏԱԿԱՆ ՊԱՐԱԴԻԳՄԱՆԵՐԻ ՓՈՓՈԽՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ ԵՎ ԴՐԱՆՑ ԱԶԴԵՑՈՒԹՅՈՒՆԸ ԿՐԹՈՒԹՅԱՆ ՓԻԼԻՍՈՓԱՅՈՒԹՅԱՆ ՎՐԱ. Կրթությունը 21-րդ դարում, 10(2), 47–57. https://doi.org/10.46991/ai.2023.2.47