ՏԱՐՐԱԿԱՆ ԴԱՍԱՐԱՆՆԵՐԻ ՈՒՍՈՒՑԻՉՆԵՐԻ ՏԵՂԵԿԱՏՎԱԿԱՆ և ՎԵՐԼՈՒԾԱԿԱՆ ԻՐԱՎԱՍՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ԿԱՌԱՎԱՐՄԱՆ ՄԵԹՈԴՆԵՐ

Authors

  • Դենիս Դերևյանկո Bohdan Khmelnytsky National University at Cherkasy

DOI:

https://doi.org/10.46991/educ-21st-century.v2i2.10809

Keywords:

տեղեկատվական և վերլուծական իրավասություն, ուսուցչի տեղեկատվական և վերլուծական կարողություններ, տարրական դասարանների ուսուցիչ, մոնիտորինգ, վերլուծություն, մեթոդ:

Abstract

Հետազոտության ոլորտում հիմնական խնդիրը կրթության շարունակականության, կրթական համակարգի կողմից կուտակված փորձի օգտագործման և կրթական գործընթացներում տեղեկատվական և համակարգչային տեխնոլոգիաների առավելագույն ընդլայնման և ներդրմանն է վերաբերում։

References

References:

Volkova, T. V. (2009). Conceptual approaches to the formation of information-analytical competence of the engineer-teacher in the field of information security. Pedagogy of formation of creative personality in higher and secondary schools: collection of scientific works. Zaporizhzhia, 2, 72–76 (in Ukr.).

Volkova, T.V. (2010). Methodical approaches to the formation of information and analytical environment of the management activities of VSE. Vocational and technical education, 2, 14–19. (in Ukr.).

Shapiro, S. B., Tarasenko, V. V. (1997). Meet: modern manager: portrait in the interior of the market. Kharkov: Arkair. 104 p. (in Rus.).

Dementieva, Yu. V. (2003). Formation of analytical skills and skills in the process of professional pedagogical activity. Ph.D. Dissertation. Moscow, 174 p. (in Rus.).

Kovardakova, M. A. (1990). Formation of students' ability to analyze the pedagogical process in a preschool institution. Ph.D. Dissertation. Moscow, 244 p. (in Rus.).

Toskina, N. A. (1988). The formation of skills of pedagogical analysis in the process of preparing the reserve of heads of secondary schools (Ph.D. Dissertation). Thesis. Liningad/ 18 p. (in Rus.).

Chayka, V. М. (1990). Formation of the future teacher’s readiness for pedagogical analysis (based on the training of primary school teachers) (Ph.D. Dissertation). Thesis. Kiev, 19 p. (in Rus.).

Serikov, V. V. (1994). Personality Approach in Education: Concept and Technology. Monograph, Volgograd: Break, 150 p. (in Rus.).

National Doctrine of Educational Development (2002). Approved by the Decree of the President of Ukraine on April 17, 2002 № 347/2002. (in Ukr.).

Common European Framework of Reference: Learning, Teaching, Assessment. Cambridge: CUP, (2001), 253 p.

Information Literacy Standards for Teacher Education. Association of College & Research Libraries a Division of the. American Library Association. Retrieved 09/20/2019, from http://www.ala.org/acrl/sites/ala.org.acrl/files/content/standards/ilstandards_te.pdf.

Program UNESCO «Information for All». Information for All. Retrieved from https://www.ifap.ru/ofdocs/unesco/program.htm (in Rus.).

Downloads

Published

2023-09-04

How to Cite

Դերևյանկո Դ. . (2023). ՏԱՐՐԱԿԱՆ ԴԱՍԱՐԱՆՆԵՐԻ ՈՒՍՈՒՑԻՉՆԵՐԻ ՏԵՂԵԿԱՏՎԱԿԱՆ և ՎԵՐԼՈՒԾԱԿԱՆ ԻՐԱՎԱՍՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԻ ԿԱՌԱՎԱՐՄԱՆ ՄԵԹՈԴՆԵՐ. Կրթությունը 21-րդ դարում, 2(2), 219–232. https://doi.org/10.46991/educ-21st-century.v2i2.10809

Issue

Section

Ուսուցում և դաստիարակություն