– «Գեղարվեստական տեքստ» հասկացության սահմանման հիմնախնդիրներն ու տիպաբանական առանձնահատկությունները

Authors

  • Հռիփսիմե Զաքարյան Երևանի պետական համալսարան

DOI:

https://doi.org/10.46991/BYSU:E/2022.13.3.026

Keywords:

տեքստ, հեղինակային ոճ, գեղարվեստական տեքստ, հեղինակ, ստեղծագործություն, ընթերցող, հայեցակարգ, գեղարվեստական մտածողություն, փիլիսոփայություն, բովանդակություն

Abstract

 «Տեքստ» հասկացության իմաստի, վերջինիս գործառույթների ու բնորոշումների սահմանումները բազմաբնույթ ու բազմակողմ են, պայմանավորված նրանով, թե որ ուղղության շրջանակներում է այն ուսումնասիրվում: Հետևապես, նրա հետազոտման բազմաճյուղ եզրերը համապատասխանաբար պահանջելու են տարբեր մոտեցումներ:

Հոդվածում գեղարվեստական տեքստը սահմանվում է որպես կառուցվածքային ամբողջականությամբ օժտված հաղորդակցական յուրահատուկ միավոր, հաղորդակցման բարդագույն ձև, որն իր մեջ կրում է կոնկրետ (հուզական, տրամաբանական, գեղագիտական և այլն) տեղեկատվություն, հատկանշվում հեղինակային առանձնահատուկ ոճով ու աշխարհայացքային-գաղափարական կողմնորոշումներով: Տեքստի հեղինակը, ստեղծագործությունն ու ընթերցողը գտնվում են անմիջական փոխհարաբերակցության մեջ, մշտապես փոխազդում մեկը մյուսին:

Հոդվածի նպատակն է սահմանել «տեքստ» հասկացության բովանդակությունն ու վերջինիս էական բնորոշումները:

Նշված նպատակի իրագործման համար առաջադրվել են հետևյալ խնդիրները.

1.տարաբնույթ գիտական մոտեցումների դիրքերից սահմանել «տեքստ» եզրույթը՝ մասնավորված գործածությամբ ու նշանակությամբ,

2.լուսաբանել հեղինակ-ստեղծագործություն-ընթերցող փոխհարաբերությունը,

3.որոշարկել հեղինակային ոճ հասկացությունն ու վերջինիս դերը գեղարվեստական տեքստի իմաստակերտման խնդրում:

Հոդվածի տեսական հիմքն են կազմում Ու. Էկոյի, Ռ. Բարտի, Մ. Բախտինի, Հ.-Գ. Գադամերի և այլոց գեղարվեստական տեքստի առանձին սկզբունքներին նվիրված գիտական հետազոտությունները:

Հոդվածի մեթոդաբանական հիմքը կազմում են վերլուծության մեթոդը, համակարգման և ընդհանրացման մեթոդները:

Հոդվածի թեման արդիական է, քանի որ տեքստ հասկացության հիմնախնդիրների ու դրանց առանձնահատկությունների ուսումնասիրությունն այսօր էլ ամենամեծ տարածում ունեցող ուղղություններից է ժամանակակից գիտության մեջ:

Author Biography

Հռիփսիմե Զաքարյան, Երևանի պետական համալսարան

Բանասիրական գիտությունների թեկնածու

References

Лингвистический энциклопедический словарь. М., 1990, с. 507.

Л. Г. Бабенко, Ю. В. Казарин Лингвистический анализ художественного текста. Теория и практика. М.: Изд. «Флинта: Наука», 2005, с. 24.

Н. Д. БурвиковаТекст как объект лингвистического исследования в аспекте описания и преподавания русского языка как иностранного // Лингвистические и методические проблемы преподавания русского языка как неродного. М., 1991, с. 14.

М. В. Горбунова К истории возникновения термина «дискурс» в лингвистической науке // Известия ПГПУ им. В.Г. Белинского, 2012. № 27, с. 244-247

У. Эко Отсутствующая структура. Введение в семиологию. СПб.: Изд. «Симпозиум», 2004, с. 38.

И. П. Ильин Постструктурализм. Деконструктивизм. Постмодернизм. М.: Изд. «Интрада», 1996, с. 224–225.

Ю. Кристева Семиотика: Исследования по семанализу (пер. с фр. Е .А. Орловой). М.: Изд. «Академический проект», 2013, c. 170.

Ю. Кристева Бахтин, слово, диалог и роман // Диалог. Карнавал. Хронотоп. – Витебск. – 1993, № 4, էջ 5:

Арутюнова Н. Д. Дискурс // Лингвистический энциклопедический словарь. М.: Сов. энциклопедия, 1990, с. 136-137.

Հ. Զաքարյան, Ավանդույթի և նորարարության խնդիրները Հենրիկ Էդոյանի պոեզիայում: Բ.գ.թ. գիտական աստիճանի համար ատենախոսություն: Եր., 2022, էջ 65-87:

М. М. Бахтин Эстетика словесного творчества. М.: Изд. «Искусство», 1986, с. 299.

М. М. Бахтин Проблема текста в лингвистике, филологии и других гуманитарных науках. М.: Изд. «Academia», 1997, с. 292.

М. М. Бахтин Литературно-критические статьи. М.: Изд. «Художественная литература», 1986, с. 484.

Р. Барт Избранные работы: Семиотика: Поэтика: Пер. с фр. (сост., общ. ред. и вступ. ст. Г. К. Косикова). М.: Изд. «Прогресс», 1989, с. 515.

М. М. Бахтин Эстетика словесного творчества, 1986, с. 299.

Հ. Էդոյան, Շարժում դեպի հավասարակշռություն: Հոդվածներ, էսսեներ: Եր., «Սարգիս Խսչենց, ՓՐԻՆԹԻՆՖՈ» հրատ., 2009, Էջ 365:

Д. С. Лихачев Литература-реальность- литература: Статьи. Л..: Изд. «Сов. Писатель», 1984, с. 7-8.

В. Шмид Нарратология. М.: Изд. «Языки славянской культуры», 2003, с. 22.

В. П. Литвинов Мышление по поводу языка в традиции Г. П. Щедровицкого // В. П. Литвинов Познающее мышление и социальное воздействие: Наследие Г. П. Щедровицкого в контексте отечественной и мировой философской мысли (сост. бщ. ред. и предисл М. Н. Кузнецова). М.: Изд. «Ф.А.С.-медиа», 2004, с. 257.

Г.-Г. Гадамер Философия и литература // Г.-Г. Гадамер Актуальность прекрасного. М.: Изд. «Искусство», 1991, с.126-146.

Новая философская энциклопедия. Т.1. М.: Изд. «Мысль», 2000, с.661.

М. М. Бахтин Эстетика словесного творчества, 1986, с. 350.

Downloads

Published

2022-11-18

How to Cite

Զաքարյան Հ. (2022). – «Գեղարվեստական տեքստ» հասկացության սահմանման հիմնախնդիրներն ու տիպաբանական առանձնահատկությունները. Բանբեր Երևանի համալսարանի. Փիլիսոփայություն, Հոգեբանություն, 13(3 (39), 26–37. https://doi.org/10.46991/BYSU:E/2022.13.3.026

Issue

Section

PHILOSOPHY