ԱՎԱԳ ԴՊՐՈՑԱԿԱՆՆԵՐԻ ՔՆՆԱԴԱՏԱԿԱՆ ՄՏԱԾՈՂՈՒԹՅԱՆ ԶԱՐԳԱՑՈՒՄՆ ՈՒՍՈՒՄՆԱԿԱՆ ԳՈՐԾԸՆԹԱՑՈՒՄ

Authors

  • Գրետա Հակոբյան Խ. Աբովյանի անվան հայկական պետական մանկավարժական համալսարան

DOI:

https://doi.org/10.46991/educ-21st-century.v1i1.10726

Keywords:

Քննադատական մտածողություն, ռեֆլեքսիա, քննադա- տական մտածողության զարգացման գործոններ, մանկավարժական պայման- ներ, մեթոդներ, աշխատանքի ձևեր, ուսումնահետազոտական նախագիծ։

Abstract

­Հա­մա­ռոտ նե­րա­ծա­կան: Աշ­խար­հում եր­ևույթ­նե­րի, դեպ­քե­րի, ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րի, ա­ռար­կա­նե­րի է­ա­կան հատ­կա­նիշ­նե­րի, օ­րի­նա­չա­փու­թյուն­նե­րի, պատ­ճա­ռա­հետ­ևան­քային կա­պե­րի ըն­կալ­ման, գի­տակց­ման հա­մար կար­ևոր են դրանց բազ­մա­տե­սան­կյուն դի­տար­կու­մը, տե­ղե­կույ­թի վեր­լու­ծու­թյու­նը, հա­մա­կար­գու­մը, գնա­հա­տու­մը, փաս­տար­կու­մը, եզ­րա­հան­գու­մը,  հա­ղոր­դակ­ցու­մը, բա­նա­վի­ճե­լու մշա­կույ­թը և այլն: Այս գոր­ծըն­թաց­նե­րը պա­հան­ջում են ան­ձի քննա­դա­տա­կան մտա­ծո­ղու­թյան ձևա­վոր­վա­ծու­թյուն։

­Հիմ­նախնդ­րին ա­ռնչ­վող ար­դի­ա­կան հե­տա­զո­տու­թյուն­նե­րի և հրա­տա­րա­կու­թյուն­նե­րի վեր­լու­ծու­թյուն։ Քն­նա­դա­տա­կան մտա­ծո­ղու­թյան հիմ­նախն­դի­րը ձևա­վոր­վել է դեռևս ան­տիկ փի­լի­սո­փա­յու­թյան ա­կունք­նե­րում։  Մե­թո­դա­բա­նա­կան նշա­նա­կա­լի դեր ու­նեն Ջ. Դյո­ւի­ի հա­յացք­նե­րը ռեֆ­լեք­սիվ մտա­ծո­ղու­թյան վե­րա­բե­րյալ։ Այդ ո­լոր­տում հա­մա­կող­մա­նի հե­տա­զո­տու­թյուն է ի­րա­կա­նաց­րել ա­մե­րի­կա­ցի հո­գե­բան Դ. Հալ­փեր­նը։ Քն­նա­դա­տա­կան մտա­ծո­ղու­թյան զար­գաց­ման տեխ­նո­լո­գի­ա­նե­րը հե­տա­զոտ­վել են Ջ. Ս­թի­լի, Կ. Մե­րե­դի­թի, Չ. Թեմփ­լի,    Ս. Ո­ւոլ­թե­րի կող­մից։ Մ. Լիփ­մա­նը ստեղ­ծել է քն­նա­դա­տա­կան մտա­ծո­ղու­թյան ամ­բող­ջա­կան հայե­ցա­կարգ՝ սահ­մա­նե­լով նրա բնու­թագ­րի­չե­րը, բա­ղադ­րա­տար­րե­րը, փու­լե­րը, գոր­ծա­ռույթ­նե­րը, գոր­ծոն­նե­րը։ Քն­նա­դա­տա­կան մտա­ծո­ղու­թյան նպա­տակ­նե­րին, կա­ռուց­ված­քին, բա­ղադ­րիչ­նե­րին, զար­գաց­ման չա­փա­նիշ­նե­րին են նվիր­ված  Ս. Բրուկ­ֆիլ­դի, Ս. Ի. Վեքս­լե­րի, Լ. Ս. Վի­գոտս­կու,   Ա. Ն. Լե­ոնտ­ևի, Դ. Ռաս­սե­լի, Կ. Պոպ­պե­րի հե­տա­զո­տու­թյուն­նե­րը։ Բարձ­րա­գույն մաս­նա­գի­տա­կան կր­թու­թյան խն­դիր­նե­րի հա­մա­տեքս­տում քն­նա­դա­տա­կան մտա­ծո­ղու­թյան զար­գաց­ման տե­սա­գործ­նա­կան հար­ցերն ու­սում­նա­սի­րել են  Ե. Ի. Ֆե­դո­տովս­կա­յան, Ա. Վ. Կոր­ժու­ևը։ Տա­րի­քային տար­բեր կեն­սա­փու­լե­րում քն­նա­դա­տա­կան մտա­ծո­ղու­թյան զար­գաց­ման հիմ­նախն­դի­րը հե­տա­զո­տել են Ե. Ա. Մու­խի­նան, Ֆ. Ֆ. Մին­կի­նան։ Քն­նա­դա­տա­կան և ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյան մտա­ծո­ղու­թյան հար­ցե­րը դի­տար­կել են Ջ. Գիլ­ֆոր­դը, Ս. Լ. Ռու­բինշ­տեյ­նը։

Հոդ­վա­ծի շրջանակներում իրականացվող հետազոտության նպա­տակը: Մեր ուսումնասիրության նպատակն է քն­նա­դա­տա­կան մտա­ծո­ղու­թյա­նը նվիր­ված հե­տա­զո­տու­թյուն­նե­րի ու­սում­նա­սիր­ման հի­ման վրա ներ­կա­յաց­նել ու­սում­նա­կան գոր­ծըն­թա­ցում ա­վագ դպ­րո­ցա­կան­նե­րի քն­նա­դա­տա­կան մտա­ծո­ղու­թյան զար­գաց­ման պայ­ման­նե­րը, գոր­ծոն­նե­րը, մե­թոդ­նե­րը, աշ­խա­տան­քի ձևե­րը։

References

Օգտագործված գրականության ցանկ

Клустер Д., Что такое критическое мышление // “Русский язык”, 2002, № 29.

Тягло А. В., Критическое мышление: проблема мирового образования ХХI века //

“Постметодика”, 2001, № 3 (35), с. 19-26.

Федотовская Е. И., Развитие критического мышления как задача высшей школы

//Актуальные вопросы практики преподавания иностранных языков. Москва: “Академия”,

, 368 с.

Халперн Д., Психология критического мышления. Москва: “Тривола”, 2010, 219 с.

Foundation for Critical Thinking, A draft statement of principles. The National Council

for Excellence, 2019. Available from http://www.criticalthinking.org/pages/the-national-councilfor-

excellence-in-critical-thinking/406.

Downloads

Published

2023-09-04

How to Cite

Հակոբյան Գ. (2023). ԱՎԱԳ ԴՊՐՈՑԱԿԱՆՆԵՐԻ ՔՆՆԱԴԱՏԱԿԱՆ ՄՏԱԾՈՂՈՒԹՅԱՆ ԶԱՐԳԱՑՈՒՄՆ ՈՒՍՈՒՄՆԱԿԱՆ ԳՈՐԾԸՆԹԱՑՈՒՄ. Կրթությունը 21-րդ դարում, 1(1), 114–122. https://doi.org/10.46991/educ-21st-century.v1i1.10726

Issue

Section

Ուսուցում և դաստիարակություն