ԳԼՈԲԱԼԻԶԱՑԻԱՆ ԵՎ ԿՐԹՈՒԹՅԱՆ ԱՐԺԵՔԱՅԻՆ ՆՈՐ ՄՈՏԵՑՈՒՄՆԵՐԸ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46991/educ-21st-century.v8i2.8655

Keywords:

Գլոբալիզացիա, կրթություն, կրթության կոմերցիոնացում, կրթության արժեքի վրա հիմնված մոտեցումներ, միջմշակութային հաղորդակցություն, սոցիալական արդարություն, շարունակական կրթություն, գլոբալ կրթության մոդելներ, արժեքային կողմնորոշման մեթոդիկա

Abstract

 

Գլոբալիզացիան ձևավորում է ոչ միայն տնտեսական, քաղաքական, այլև մշակութային ու կրթական արժեքներ, որոնցով պայմանավորված է մարդկության ապագան: Որպես համամարդկային արժեքներ որակելով գիտելիքը, կրթությունը, ազատությունը, ազգային ինքնագիտակցությունն ու համամարդկային այլ արժեքներ՝ գլոբալիազացիոն երևույթները ստիպում են քայլել ժամանակին համընթաց և մարտահրավերներին հակադարձել արժեքային մոտեցումներով: Գլոբալիզացիայի բացասական ներգործությունն առաջին հերթին վտանգ է սոցիալական արդարությանը և մարդկային իրավունքների անտեսմանը. որքան բարձր է ինքնաճանաչման ու ինքնակատարելագործման գիտակցումը, այնքան հաղթահարելի են ոլորտում առկա բոլոր վտանգներն ու խոչընդոտները: Կրթության արժեքային մոտեցումները հիմք ընդունելով՝ առանձնացրել ենք գլոբալիզացիայի երկու ըմբռնում՝ գլոբալիզացիան՝ որպես օբյեկտիվ գործընթաց, որը զուգահեռաբար է ընթանում տարածաշրջանայնացման և մշակույթների, կրթական արժեքների երկխոսության հետ (արտաքին հակասական մեկ երևույթի երկու կողմ), և գլոբալիզացիան որպես միավորում՝ աշխարհին պարտադրված գործընթաց։

Մեր կատարած հետազոտության արդյունքում առանձնացրել ենք կրթության արժեքային հետևյալ մոտեցումները՝

դրական՝

  1. մարդկային ներուժի որակի նկատմամբ աճող պահանջների դարաշրջանում շարունակական կրթության պահանջ,
  2. սովորողակենտրոն կրթություն, որն ընդգծում է սովորողի անձնային հատկանիշները, կողմնորոշումները, հետաքրքրությունները և նպատակները,
  3. ուսուցման նոր տեխնոլոգիաների և մեթոդների հայտնաբերում, կիրառում, որոնք առաջին հերթին նպաստում են քննադատական մտածողության զարգացմանը,
  4. գիտելիքի՝ որպես բարձրագույն արժեքի ինքնաճանաչման ու ինքնակատարելագործման միջոց լինելը, ինչը դարձնում է մարդուն համաշխարհային հասարակության լիիրավ անդամ միջմշակութային հաղորդակցության համատեքստում,
  5. ստեղծագործ և ներդաշնակ անհատականության ձևավորումը, որն ի վիճակի է կայացնել տեղեկացված որոշումներ, կանխատեսել դրանց հնարավոր հետևանքները և պատասխանատվություն զգալ աշխարհի ներկայի և ապագայի համար,

 

բացասական՝

  1. տեղեկատվական հեղեղով և համացանցի ներգործությամբ պայմանավորված գրագիտության չափանիշների փոփոխություն,
  2. ազգային բարձր մշակույթի նկատմամբ հետաքրքրության անկում և այն հասկանալու ունակության կորուստ, մշակութային արժեքների ու ավանդույթների անտեսում, հոգեբանական արժեզրկում,
  3. սպառողական վերաբերմունք արժեքների նկատմամբ,
  4. մարդասիրական արժեքների, հանդուրժողականության պակաս:

 

Գլոբալիզացիան բազմաթիվ ակնհայտ ազդեցություններ է ունեցել կրթական և հաղորդակցական համակարգերի վրա, որոնք փոխում են կրթության մատուցման ձևը, ինչպես նաև ուսուցիչների և ուսանողների դերերը: Այս տեխնոլոգիայի զարգացումը հեշտացնում է անցումը արդյունաբերական հիմնված հասարակությունից դեպի տեղեկատվության վրա հիմնված հասարակություն: Միևնույն ժամանակ, կա գլոբալացման և նոր տեղեկատվական համակարգերի բաց լինելու մութ կողմը. մինչ ամենահարուստ երկրները հարստանում են, աղքատներն ավելի են աղքատանում: Այսպիսով, հարուստների և աղքատների միջև տեղեկատվական և կրթական անջրպետը մեծանում է և չի նեղանում. տնտեսական ճգնաժամերը, առևտրային անհավասարակշռությունը և կառուցվածքային ճշգրտումները բարոյական ճգնաժամ են առաջացրել շատ երկրներում՝ վնասելով և կտրելով բազմաթիվ ընտանիքների և համայնքների հիմնական սոցիալական և մշակութային հյուսվածքը, ինչը հանգեցնում է երիտասարդների գործազրկության, ինքնասպանությունների, բռնության, ռասիզմի և թմրամիջոցների չարաշահման և հակասոցիալական վարքի: 21-րդ դարում կրթական համակարգերը բախվում են կրկնակի մարտահրավերի՝ սովորողներին հագեցնելու նոր գիտելիքներով, հմտություններով և արժեքներով, որոնք անհրաժեշտ են համաշխարհային շուկայում մրցունակ լինելու համար՝ միևնույն ժամանակ ստեղծելով մասնագետներ, որոնք նաև լավ քաղաքացիներ են իրենց երկրի համար։

Այսպիսով, գլոբալացումը մարտահրավեր է ոչ միայն վերաիմաստավորելու այն, թե ինչ կրթություն է անհրաժեշտ մարդուն, այլև ինչպիսին է դրա վերջնական նպատակը և ինչքանով է դա նպատակաուղղվելու դեպի սոցիալական արդարություն։

 

 

 

 

 

References

References

Bowles, S., Gintis, H., & Osborne, M. (2005). Unequal chances: Family background and economic success. New York: Russell Sage.

Cogburn D.L. Globalization, Knowledge, Education and Training in Information Age, www.unesco.org.

Damme, J., & Bellens, K. (2017). Countries strive towards more quality and equity in education: Do they show success or failure? Evidence from TIMSS 2003 and 2011 for Grade 4. In Rosén, M., Yang, H. K., & Wolff, U. (eds). Cognitive abilities and educational outcomes: Methodology of educational measurement and assessment (pp. 127-148).

Dimmock C., Walker A., Globalization and societal culture: redefining schooling and school leadership in the twenty-first century. Compare, Vol.30, No.3, 2000.

Edvards R., Usher R., Globalization and Pedagogy. Space. Place and Identity. Routledge, London and New York, 2000.

Ter-Minasova S.G., War and peace of languages and cultures. – M.: Slovo, 2008. – 344 p. /In Russian/

Ter-Minasova S.G., Language and intercultural communication. - M.: Publishing House of Moscow State University, 2008. - 352 p. /In Russian/

Mardoyan R., Pedagogical Axiology, Gyumri, 2012. /In Russian/

Downloads

Published

2023-01-04

How to Cite

Hovhannisyan, M. (2023). ԳԼՈԲԱԼԻԶԱՑԻԱՆ ԵՎ ԿՐԹՈՒԹՅԱՆ ԱՐԺԵՔԱՅԻՆ ՆՈՐ ՄՈՏԵՑՈՒՄՆԵՐԸ. Կրթությունը 21-րդ դարում, 8(2), 59–68. https://doi.org/10.46991/educ-21st-century.v8i2.8655

Issue

Section

Մանկավարժության տեսություն