PECULIARITIES OF ALIGNING THE NATIONAL AND EUROPEAN CRITERIA OF QUALITY ASSURANCE IN THE HIGHER EDUCATION SYSTEM OF THE RA

Authors

  • Robert Khachatryan Brusov State University

DOI:

https://doi.org/10.46991/educ-21st-century.v2i4.10871

Keywords:

European Higher Education Area (EHEA), EHEA tools, criteria and standards of quality assurance, institutional accreditation.

Abstract

The article presents the features of the Standards and Guidelines for Quality Assurance in the
European Higher Education Area (ESG), the alignment of the quality assurance standards of the
RA with those of ESG 2015, as well as the problems of applying those standards in the higher
education system of the RA. To overcome the problems presented in the article, the need to review
the policies and strategies adopted at the state and institutional levels, especially the criteria and
standards for quality assurance of the Republic of Armenia, is emphasized while taking into
account the development taking place in the state and international educational spheres.

References

Բուդաղյան Ա., Սարգսյան Յու., Հայաստանի բարձրագույն կրթության բարե-

փոխումների առկա վիճակը և հեռանկարները Բոլոնիայի գործընթացի համատեքս-

տում. Զեկույց, Բարձրագույն կրթության ռազմավարական հետազոտությունների ազ-

գային կենտրոն, Երևան, «Փրինթինֆո», 2012։

Խաչատրյան Ռ., Մովսիսյան Տ., Բարձրագույն կրթության որակի ապահովման

համակարգ. hավատարմագրումը որպես որակի արտաքին ապահովման մեխանիզմ,

«Բանբեր», 2(51), Երևան, «Լինգվա», 2020, էջ 143:

Խաչատրյան Ռ., Մովսիսյան Տ., ՀՀ բուհերի ինստիտուցիոնալ հավատարմա-

գրման հիմնախնդիրները ԵԲԿՏ-ին ինտեգրման համատեքստում, «Կրթությունը 21-րդ

դարում», 1(3), Երևան, 2020, էջ 22։

Հայաստանի պետական տնտեսագիտական համալսարան, Արցախի պետա-

կան համալսարան, Բարձրագույն կրթություն. հիմնախնդիրներ և հեռանկարներ. Աշ-

խատաժողովի նյութեր, Երևան, «Տնտեսագետ» հրատարակչություն, 2017։

ՀՀ կառավարության ծրագիրը հաստատելու մասին որոշում, (08.02.2019),

N 65 – Ա: https://www.gov.am/files/docs/3133.pdf:

ՀՀ կառավարության 2019 թվականի փետրվարի 8-ի N 65-Ա որոշմամբ հավա-

նության արժանացած՝ ՀՀ կառավարության ծրագրի 2019 թվականի կատարման ըն-

թացքի և արդյունքների մասին զեկույց, 2020, էջ 22։ https://www.gov.am/files/docs/-

pdf:

Մասնագիտական կրթության որակի ապահովման ազգային կենտրոն, ՀՀ բու-

հերի համակարգային խնդիրները. հավատարմագրում անցած ՄՈՒՀ-երի փորձագի-

տական զեկույցների համեմատական վերլուծություն, Երևան, 2018:

Մասնագիտական կրթության որակի ապահովման ազգային կենտրոն, ՀՀ մաս-

նագիտական կրթության փորձաքննության անցկացման ձեռնարկ, Երևան, 2015, էջ 28:

Մասնագիտական կրթության որակի ապահովման ազգային կենտրոն, ՀՀ

մասնագիտական կրթության համակարգում որակի ապահովման ուղենիշներ, չափա-

նիշներ և չափորոշիչներ (աշխատանքային նյութեր), Երևան, 2010, էջ 22:

European Association for Quality Assurance in Higher Education. ENQA report on

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. Helsinki,

rd edition, 2009.

European University Association. Graz Declaration 2003 Forward from Berlin: the Role

of the Universities, 2003, p. 9.

Making the Most of Our Potential: Consolidating the European Higher Education Area։

Bucharest Communiqué, 2012.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). Quality

Assurance and Accreditation: A Glossary of Basic Terms and Definitions. 1st edit. Bucharest,

, p. 89.

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area

(ESG), Belgium, 2015.

Бутакова М. М., Соколова О. H., Кузнецова О. В., Менеджмент в организа-

циях профессионального образования: учебное пособие. Москва: КноРус, 2019, c. 81.

Published

2023-09-12

How to Cite

Khachatryan, R. (2023). PECULIARITIES OF ALIGNING THE NATIONAL AND EUROPEAN CRITERIA OF QUALITY ASSURANCE IN THE HIGHER EDUCATION SYSTEM OF THE RA. Education in the 21st Century, 2(4), 25–41. https://doi.org/10.46991/educ-21st-century.v2i4.10871

Issue

Section

Teaching and upbringing

Most read articles by the same author(s)